Veslovací trenažery pro účinný trénink
 
 
 
[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
Ak si do vyhľadávača zadáte slovo Necronomicon na domácich stránkach, určite sa stretnete s web stránkami pod ktoré je podpísaný Cody, tento človek sa zaujíma o tento fenomén už od roku 1995. Preto ma napadlo, že by som mu mohol položiť pár otázok k tejto málo prebádanej a tajomnej oblasti. Na našom webe si môžete prečítať viac rozhovorov a článkov o Necronomicone a v podstate každý je iný, skeptickejší alebo zaujatejší… Tu máme príležitosť sa dozvedieť ďalšie podrobnosti, kto má záujem, nech sa páči, brána je otvorená…


Predpokladám, že k Necronomiconu si sa dostal cez geniálneho spisovateľa H. P. Lovecrafta, kedy sa tak stalo a pamätáš si ešte na prvú poviedku ktorú si prečítal? Ako jeho dielo na teba zapôsobilo?
Ano, přesně tak, začal jsem číst Lovecrafta a zde jsem taky poprvé na Necronomicon narazil. Byla to sbírka povídek „Šepot ve tmě“ a nejvíc mě zaujala a dodnes mě nejvíce fascinuje Příběh Charlese Dextera Warda. Bylo to fascinující, jako setkání s jiným světem, s jiným způsobem psaní. I když vlastně nesděloval nic zásadně jiného než v jiných horrorech, ten styl, ten styl je drtivý. Je to přesně to, co později lidé nazývali krystalický horror a co se snažili použít režiséři Blair Witch.

Je známym faktom, že pred Lovecraftom sa o Necronomicone nikto nezmienil, z čoho jasne vyplýva, že Lovecraft vymyslel túto „fiktívnu“ knihu a použil ju pre svoje príbehy. Až v 70tych rokoch ju dali dokopy Simon a Gregorius, vedel by si predpokladať, čo mohlo oboch okultistov viesť k vydaniu týchto diel?
Tak za prvé, zde dochází k mýlce, někdo jako Simon nikdy neexistoval, je to jen fiktivní pseudonym pro skupinu magiků kolem Hermana Slatera a jeho nakladatelství Magickal Child. Ano, ti dali dohromady opět fiktivní Necronomicon, plný chyb a nepřesností. Proč? Protože se po jedné akci opili a chtěli udělat "lot of fun" a taky chtěli nějaký testovací text plný chyb pro své adepty. A pak už je to čistý marketing - jde tedy jen o prachy, vytvořit pověst o Simonovi a Necronomiconu. Gregorius je pouze plagiát, tedy krádež, chceš-li - kdy v Německu vydali Simonův Necronomicon dohromady s Goetií a aby to nebylo nápadné, tak to připsali známému velmistrovi řádu Fraternitas Saturni Gregoriovi (Eugen Grosche) -tedy opět šlo o dobrý marketing, aby se kniha dobře prodávala.

Za najautentickejšiu časť Necronomiconu býva považovaný text alebo kniha Maklu, vie sa odkiaľ pochádza tento text?
Tak tady musíme položit otázku o kterém z cca 15 Necronomiconů mluvíš?:-) Ale z kontextu chápu, že mluvíš o Simonově Necronomiconu. Ano, kniha Maklu bude patrně autentická, tedy říká se to, zatím jsem to nebyl schopen ověřit, protože zdroj „Die Assyrische Beschworungsserie Maqlu nach den Originalen Museum herausgegeben“ se mi zatím nepodařilo získat.

Taktiež Kniha 50tych mien pochádza zo Sumersko Babylonskej mytológie, ktoré časti sú teda v Simonovom a Gregoriovom Necronomicone  neautentické? Aký je tvoj názor na neautentické časti? Majú vôbec nejaký hlbší význam?
Kniha 50. jmen nemá s 50. jmény Mardukovými pocházejícími z Enuma Eliš příliš společné, snad jen ta jména, signatury i popisy jsou vymyšlené a nemají žádnou oporu v mytologii středního východu. Takhle, pokud bereš Necronomicon jako novodobý grimoár, tak je autentické všechno, pokud na něj nahlížíš jako tisíce let starý sumerský grimoár (což je pochopitelně nesmysl), tak krom knihy Maklu není autentické nic. Ale já ty neautentické části mám rád, to že nejsou tisíce let staré jim neubírá magický význam. To, že Crowley, Hine nebo Grant píší své magické texty v posledních 100 letech taky neznamená, že jsou méně kvalitní. Oni jen napasovali novodobou magii na sumerskou mytologii a vytvořili zajímavý kompilát. Ale nikoliv sumerskou mytologii.

Aký je rozdiel medzi Lovecraftovým Necronomiconom z roku ´78 a oboma spomínanými verziami?
Jediný Necronomicon, který je Necronomiconem v pravém slova smyslu, je samozřejmě Lovecraftův. Cokoliv jiného může být zajímavé, může být funkční, ale není Necronomiconem. Simon navazuje na Sumer pomocí hermetického konceptu, ale nepracuje s prastarými. Taky co jsou za prastaří Ištar, Marduk nebo Nergal, že? Takže první s kterým je možno nějak pracovat je tedy verze editora Haye a Colina Wilsona ze 70. let.

Všeobecne je Necronomicon považovaný za fiktívnu knihu, dobrý a premyslený Lovecraftov ťah. Lenže je mnoho ľudí, ktorí sa snažia praktizovať mágiu Necronomiconu a tvrdia, že je funkčná. Dá sa to chápať tak, že funkčné sú len niektoré časti a zostatok je len balast?
Ne, jde o to, že funkční může být jakýkoliv systém, který je vnitřně nějak konzistentní a dá se funkčně aplikovat a jediný systém který nám dovoluje Necronomicon praktikovat je magie chaosu. A v tomto konceptu nám neautenticita zcela nevadí. Takže objektivně vzato je balast a výmysl vše, ale co na tom? Aiwass je taky Crowleyho výmysl, stejně jako enochiánská magie Johna Dee, a nikdo to nezpochybňuje. Takže Lovecraft je prorok prastarých. Ten který je přináší pomocí své literární tvorby k nám. A na nás je, aby jsme se toho odkazu chopili.

Keďže vravíš, že funkčný môže byť akýkoľvek systém, v akom zmysle je potom Simonov Necronomicon fake? Je to iba v tom, že ľudia si myslia, že tento Necronomicon je ten starý, ktorý spomína Lovecraft vo svojich poviedkach a pritom mágia tohto Necronomiconu je modernejšou mágiou?
Je to fake v tom smyslu, že je to vlastně Sumerská mytologie napasovaná na moderní hermetismus a pro zajímavost opepřený pár jmény z Lovecrafta, je to funkční systém, ale není to Necronomiconská magie. Jediný Necronomicon, který je tím "pravým" Necronomiconem je ten vycházející z Lovecrafta.

Táto otázka bude asi len v hypotetickej rovine, ale zaujíma ma Tvoj názor. Sumerská civilizácia je dodnes považovaná za prvú civilizáciu ktorá zrejme musela čerpať vedomosti od niekoho iného, veď nie je možné aby tak prastará civilizácia mala hlboké poznatky z rôznych oblastí hneď po svojom vzniku. Ako je možné, že ich mágia bola tak prepracovaná a preniesla sa aj do Necronomiconu v dnešnej dobe?
No, jak jsem zmínil již v předchozích otázkách, Sumerská magie a Necronomicon spolu nesouvisí. Simon byl Sumery pouze inspirován. A k Sumerům jako takovým, ti samozřejmě čerpali od svých předků a rozhodně nevidím nic nadpřirozeného na míře jejích vědění. Oni nebyli v některých oblastech tak omezení jako my, kteří se příliš upínáme k exaktnímu vědeckému poznání a chápání světa.

Keď sme už pri Sumeroch, zaujímal by ma tvoj názor na planétu Nibiru, ktorá bola spomínaná v podstate v Enúma Eliš, kde by mala žiť rasa alebo Bohovia Annunaki. Si zástancom Sitchinových teórii?
Ne, nejsem. Osobně vidím vysvětlení v symbolické mytologii, Sitchinovy teorie se dají vyvrátit pouhým přečtením těch textů na které odkazuje. Sám sebe se vyvrací. Není náhodou Američan?:-)

Narodil sa v Rusku a vyrastal v Palestíne, momentálne žije v New Yorku. Vráťme sa späť k Necronomiconu Simonovmu. Tento grimoár je neustále napadaný silnou kritikou, nedávno bola vydaná kniha „The Necronomicon Files : The Truth Behind The Legend“, aký je tvoj osobný postoj k tomuto dielu?
Toto dílo je fenomenální a úžasné. Myslím, že ho bylo třeba. Díky za něj a při svém zkoumání a i magické praxi z něj hodně vycházím. Doporučuji ho všem přečíst.

Osobne som „The Necronomicon Files : The Truth Behind The Legend“ nečítal, iba rozhovor s autormi knihy a oni znášajú na Simonov Necronomicon dosť tvrdú kritiku, tak napr. John Gonce na otázku prečo sa o Necronomicone rozhodli napísať knihu odpovedal: „Dohnalo ma k tomu to, keď som si uvedomil koľko ľudí verí, že falošné verzie tejto knihy sú autentické. Ľudia vzali jednu spracovanú verziu Necronomiconu tak vážne, že založili okolo nej kulty a použili ju na praktickú mágiu.“ Ten výrok sa dá chápať aj tak, že všetko je to len fake a mágia Necronomiconu nefunguje...je to síce len vytrhnuté z kontextu, ale ako to vnímaš ty?
Ano, do Simona se tam naváží, celkem oprávněně, dost. Necronomiconská magie funguje, ale není to ta zmiňovaná v Simonovi. Je to ta o které mluví Kenneth Grant, Phil Hine nebo frater Tenebrous či lidé z řádu Dragon Rouge.

Na tvojom fóre som sa dočítal, že pracuješ na vydaní Necronomiconu Lovecraftovom aj Simonovom, budú tieto vydania presným prekladom alebo budú doplnené o ďalšie texty? Taktiež pripravuješ svoju vlastnú knihu o Necronomicone, mohol by si o nej niečo napísať?
Ano, na knize pracuji. Snažím se v ní shrnout co Necronomicon opravdu je, jak zavádějící je Simonův Necronomicon. Budou tam poznatky z mé praxe a návody pro praxi s Necronomiconem. Taková demytologizace mýtu o Necronomiconu a zmínění těch opravdu důležitých věcí. A chtěl bych aby tam byl překlad Lovecraftova Necronomiconu. Také hodlám zveřejnit mou sbírku Necronomiconských textů. Ale to až časem. Kniha by měla vyjít do 3 let.

Mohol by si napísať niečo bližšie o pripravovaných akciách ktoré sa v blízkej dobe udejú v súvislosti s prednáškami o Necronomicone?
Tak například tenhle víkend máme s Blasphemionem (moje magická skupina) Necronomiconský blok na festivalu Mystica. Budou tam 2 přednášky, otevřený Necronomiconský rituál a promítání Lovecraftovského filmu - zfilmování Příběhu Charlese Dextera Warda. Blasphemion jako již každoročně organizuje před vánocemi Slavnost, Necronomiconský průchod Prahou v magickém rouchu, plášti a masce s malými rituály během cesty a rituálním zakončením. Necronomiconu se také pravidelně věnuji na Festivalu Fantazie v Chotěboři. Pokud to někoho zajímá, tak na mém blogu nebo na Necronomicon Facebook Page jsou vždy novinky k tomuto.

K Simonovmu Necronomiconu patrí aj sigil ktorý je na niektorých vydaniach a je spomínaný aj v časti Svedectvo šialeného Araba, vieš o tomto znaku TRI SIGILUM MASSHU niečo bližšie? Aj keď logicky vyplýva, že je taktiež výmyslom skupinky ľudí okolo Hermana Slatera...
Ano výmysl to je, ale my ho používali a používáme, hlavně proto, že se nám líbí a když do něj tu energii vložíme tak funguje. Obecně zde používáme principy a metody magie chaosu. Jinak význam toho sigilia byl už mnohokrát rozebrán, doporučuji si ty analýzy přečíst, jsou zajímavé.

Božstvá ktoré by mal Necronomicon evokovať sú samozrejme „zlého“ charakteru, určite majú bližšie k satanizmu ako ku kresťanstvu, spadajú preto k satanizmu alebo sú založené na iných princípoch?
Tak to je právě chyba, oni nejsou zlé z pohledu našeho chápání, se Satanismem to také spojitost nemá. Jsou zcela mimo toto stvoření, pokud bych měl mluvit kabbalisticky. Dle kabbaly jsou tzv. "zlé" bytosti vázány na klifot, tedy skořápky stvoření, jiné nedokonalé světy. Bytosti z Necronomiconu jsou zcela jiná větev mimo lidské chápání a existenci. Nemohou být klifotické, tedy zlé, protože se neváží na lidskou existenci. Lidé jsou jim ukradení. Osobně používám termín paraklifot, pokud se chceme jejich podstatě alespoň jen přiblížit. Jsou to bytosti, ke kterým se můžeme dostat pokud jdeme hlouběji než je samotná existence člověka. Do hlubokého a temného vesmíru. Nejsou humanoidní a nemají potřebu lidem ani škodit  a ani pomáhat.

Ďalšou hypotetickou témou by mohla byť otázka, odkiaľ mohol Lovecraft čerpať poznatky ktoré sú z časti fantáziou, ale z časti realitou...  
Tak osobně jsem toho názoru, že informace čerpal ze svých snů, o čemž sám píše. A skrze své sny se dle mne na něj prastaří napojovali nebo se on napojoval na ně. Proč on? Těžká otázka na kterou nemám odpověď.

To by bolo z mojej strany všetko, tebe ďakujem za zodpovedanie mojich otázok, bolo to zaujímavé.
Není zač:-)


                                                                  16.11.2009 Mortuary


Necronomicon Blog
S Codym o Necronomicone