Posilování a kulturistika, trénink i výživa
 
 
 
[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
Neočakávené prebudenie apatickej hmoty
Iste nie je mnoho tých čo sa nikdy nestretli s českým komplexne brutálnym pojmom INTERVALLE BIZZARE. Napriek skutočnosti že sú ešte relatívne mladou kapelou, nechali za sebou už mnoho oveľa známejších mien a to nie len svojim hudobným prejavom, ale tiež prístupom k undergroundu. Ak nevybočia z tejto nastolenej cesty, iste ich neminie zaslúžené uznanie. Ako sa ale dozviete z nasledujúcich myšlienok gitaristu Tomáša a vokalistu Strapáka, v ďalšom smerovaní majú úplne jasno. (rozhovor z roku 2001).


















Zdar, aké sú posledné novinky z tábora INTERVLLE BIZZARE? Počul som aj niečo o účasti na kompilácii Czech Assault...
Ahoj, zdraví vás Tomáš z INTERVALLE BIZZARE. Tak tedy začneme temi novinkami. Konečně po půl roce čekání vyšlo tak dlouho slibované split CD s MALIGNANCY pod hlavičkou Shindy prod. Jsem opravdu rád, že to mohu konečně říct protože to věčné oddalování a následné uvádění bylo způsobeno ze strany MALIGNANCY, kteří nahráli svůj materiál asi o dva měsíce později než byl původní plán což by se dalo ještě skousnout, ale pak sehrála svůj díl pošta, která nebyla schopná téměř 4 měsíce doručit balíček z Ameriky a aby toho nebylo málo, tak Dany měl u sebe jen jednou kopii CD a když jsme ho žádali aby jejich materiál poslal ještě jednou, tak musel čekat až se vrátí Roger z tour s MORTICIAN. Bylo to opravdu zapeklité, ale jsem rád že je to za námi a že jsme to stihli ještě v roce 2001. S tým Czech Assaultem máš také pravdu. Doma už mám pár kopií, ale oficiálně by tento disk měl spatřit světlo světa 15. ledna 2002. Kromě nás se na této kompilaci objeví ještě CONTRASTIC, IMPERIAL FOETICIDE, NCC a FLESHLESS. Všechny zúčastněné kapely poskytli pro tento materiál nikde jinde nepublikované nahrávky což dává kompilaci punc jisté výjimečnosti. Další velice podstatná věc je že kompilace vychází pod Relapse records což je samo o sobe záruka dobré distribuce a dostupnosti tohoto CD. Vlastně je to po polském a brazilském Assaultu třetí pokračování této edice což je pro českou scénu pocta.

Dobre ale poďme bližšie k vašej hudbe. Veľmi časté, rýchle a nečakané zmeny tempa - to vyžaduje veľkú mieru sústredenosti. Myslím, že kvôli tomu môžete zostať nedocenení…
No to máš pravdu, ale částečně právě proto to děláme. Je opravdu skvělý když tvou hudbu poslouchá hodně lidí, ale začít prvoplánovitě počítat a kalkulovat s reakcemi lidí je podle mě začátek konce. Vše by mělo fungovat obráceně. Většinou to bývá tak, že když tě něco zaujme hned na poprvé, tak postupem času tě to přestává bavit (čest výjimkám - ave SUFFOCATION). Podle mě by melo jít každé kapele o to aby se její fanoušci pokoušeli dostat do jejich hudby co nejhlouběji a snažit se pochopit co tým bylo myšleno. Nám jde o lidi, kteří se budou naší hudbou prokousávat a až postupem času pochopí jak byly jednotlivé pasáže myšleny a teprve pak se ti řádně zaryjí do podvědomí a vychutnáš si je. My děláme muziku tak jak to cítíme a zároveň o ni přemýšlíme aby jednotlivé rify nezněli tuctově…

Hovoríme o štruktúre hudby alias o kompozícii. Učíte sa to presne podľa iných známejších kapiel alebo nechávate pracovať vlastnú fantáziu a podvedomie čo z toho vylezie?
Myslím že daleko více dáváme průchod našemu podvědomí i když to je relativní poněvadž kolikrát něco použiješ a pak zjistíš že je to podobné nějakému rifu nebo melodii. Já myslím že tady je třeba rozdělit kapely na dva základní tábory. První tábor by mohli reprezentovat kapely které se rytmicky pohybují v klasických linkách a postupech a jejich muzika se dá počítat jen na 4, 8 táhlé, předvídatelné refrény atd. Myslím, že klasickým reprezentantem jsou např. SIX FEET UNDER, nebo DEICIDE (ale teď samozřejmě nemám na mysli jejich mistrovské dílo „Legion“). Tady jde především o sílu, čitelnost a chytlavost hudby, často na úkor invenčnosti. Druhý tábor jsou kapely jako CRYPTOPSY, MESHUGGAH, IMMOLATION, CYNIC, kteří samozřejmě částečně používají prvky první skupiny, ale ještě se snaží hudbu obohatit např. zajímavými rytmy, zvláštními melodiemi atd. Všechny ty kapely jež jsem jmenoval hrají něco trochu jiného, ale svým novátorským pojetím v daných stylech jsou si podobní. O to se taky pokoušíme, nedělat vše jen zaběhnutým způsobem, kloubit různé rify a rytmy i když jsou na první poslech těžko stravitelné a s tým souvisí i struktura songu jako takového. Náš cíl je udělat kompaktní song. Vše na sobe musí sedět ale zároveň to nesmí být omšelé a předvídatelné protože pak ztrácí hudba svou zajímavost.

A čo technika verzus brutalita? Na jednej strane kapely ako ATHEIST, PESTILENCE, CYNIC, DEATH  a na druhej zase napr. DEVOURMENT, MORTICIAN, BRODEQUIN. Oba smery majú svojich fans ale vy spájate obidva spolu čím vzniká komplexný brutal DM. Myslíš že to je jediný smer ako rozvíjať DM?
To je skvělé že ti přijde že jsme jakousi spojnicí. Takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlel ale faktem je, že posloucháme oba dva styly a to se také promítá v naší hudbě. Oba tyto styly jsou pro mě unikátní a zajímavé. Technický DM to je obrovská inspirace v technice hraní, v rytmice a v jiném pojetí hudby, zatímco brutal death je především pocitová záležitost (i když jsou zde také geniální technické kapely - ave SUFFOCATION). Myslím si že problém některých technických kapel je, že ztratili jakousi kompaktnost nápadů. Jsou to všechno vynikající hudebníci ale tým jak se technicky zlepšili tak začali více než na nápady samé dbát na jejich preciznost, stylovou rozmanitost atd. Náš cíl je hrát technický brutal DM s nádechem blasfémie, kakofonie, industriálu. My nejsme a nikdy jsme nebyly nějaká harmonická, melodická kapela. A o to právě jde, chceme komplexní brutal death tzn.hrát technicky, ale zároveň harmonicky, zůstat close to a world below (blíže k zemskému spodku!!!). Myslím, že DM se dá rozvíjet mnoha jinými způsoby např.melodičností, zvukovými experimenty, mícháním různých netradičných nástrojů atd. Ale to určitě nejsou směry kterými se budou INTERVALLE BIZZARE ubírat. My jsme svůj směr již našli, jen se v něm musíme zdokonalovat. To ovšem neznamená že nejsme otevřeni novým věcem. Nové věci člověka stále obohacují, ale abychom je mohli použít tak musí byt v souladu s naším konceptem.

Ako sa pozeráte na používanie hudobného prvku akým je melodika, nemyslím ani tak tú komerčnejšiu (európsku), ako tú nevýraznú (americkú). V skladbe Blood Psalm sa objavuje ale v novšej Disfigured Sculpture je jej minimum, takmer nič. Spolu s predchádzajúcimi témami je to skoro dokonalý recept na nekomerčnú hudbu.
Jak jsem už řekl, chytlavá klasická melodika u nás v srdcích nenachází mnoho místa. Určitá melodika je v podstatě všude protože i znět tónů je nějaká melodie ale většinou tak náročná, že je mnohem těžší si ji zapamatovat. Opakem melodie je asi kakofonie a tu shledávám daleko typičtější. Harmonickými melodiemi nemůžeš nikdy dosáhnout depresivní, mrazivé, temné pocity, které máme my naléhavou potřebu vyjadřovat. O tom si myslím je i DM. Je o intenzivním, dekadentním pocitu, který tě nutí ze sebe dostávat to největší pocitové bahno které potom transformuješ v nějaký motiv. Jestliže někdo v DM zpívá o tom že slunce svítí a roste kvítí, tak je to sice hezký experiment, ale je úplně vedle ač si myslí jak je originální. Já nejsem zásadně ortodoxní v DM lyrice, třeba zajímavý je CYNIC, IMMOLATION, dále se mi líbí i WICKED INNOCENCE, TON, NILE, MORBID ANGEL, naopak třeba gore texty nejsou zrovna můj šálek čaje, ale když někdo používá pozitivní texty jen aby byl za každou cenu jiný, tak tím mě opravdu nedojme.

Hej, DM je negatívny. Asi najväčší inšpiračný zdroj nových kapiel pochádza od MORBID ANGEL, súhlasíš? Týka sa to hlavne kapiel čo sa chcú aspoň trochu vyvíjať, ako je to s vami?
No to je jasnačka. MORBID ANGEL je kult, je to jedna z kapel která dělá tvář celému stylu a od které se odvíjelo množství kapel, které třeba v současnosti jsou také na DM výsluní jako např. DIABOLIC, INCANTATION, nebo IMMOLATION. Dalším takovým mezníkem jsou SUFFOCATION. Je to až neuvěřitelné kolik skupin tito DM premianti ovlivnili. My na tom samozřejmě nejsme jinak a jak MORBID ANGEL tak SUFFOCATION patří mezi naše oblíbence. Fenomén těchto kapel je věčný. Je ale zajímavé, že SUFFOCATION se mezi největší kapely nikdy neřadili a svým způsobem byli nedoceněnou skupinou a až po rozpadu se začal tvořit jejich kult který je jeden z nejsilnějších DM kultů které znám. No a třeba v případe MORBID ANGEL to je jasné. Kapela šla stále dál, otevírala se experimentům, novým technologiím, ale stále sebou nese své hudební atributy se kterými kdysi začínala. Je skvělé že na „Formulas Fatal To The Flesh“ jsou schopni zahrát píseň z prvního CD a v podstatě nikdo nepozná žádný kompoziční rozdíl. Samozřejmě některé aranže byli předělána ale presto je to unikátní.

Do akej miery je podľa vás dôležitá výslovnosť v growlingu?
Já myslím, že i to je důležité, ale samozřejmě záleží na typu zpěvu, který zpěvák používá. Pokud chceš aby ti bylo rozumět tak je to věc důležitá. Stačí si poslechnout třeba frázovaní Franka Mullena a hned ti musí být jasné jak moc na tom záleží.

Tak v jeho prípade je to viac než jasné. Ako to vyzerá s tvojou pravou rukou s ktorou si mal určité problémy? A čo diagnóza, podarila sa určiť?
No je to už mnohem lepší, přesnou diagnózu se zjistit nepodařilo, ale mám nějaké rehabilitační cviky které bych mel cvičit a pokud to budu dělat pravidelně tak by se to mělo zlepšovat, já v to pevně doufám.

Teraz k textom, kam chodíte na tak zaujímavé námety? Každý jeden sa v podstate zaoberá inou témou. Myslíš že by si dokázal pre prípadný album napísať aj koncepčnú lyriku? Čo hovoríš na texty BROKEN HOPE?
Tak tohle je otázka pro našeho zpěváka který tu teď není. Takže se pokusím nějak kompetentně zodpovědět já. Náměty na texty čerpá z různých situací, knížek, konfrontací s okolím atd. Jsou to vlastně takové zvláštní vize, útržky myšlenek, změněné stavy vědomí kterými se Střapák ve svých textech zaobírá. Já se domnívám, že do budoucna by již texty měli být tématicky mnohem ucelenější poněvadž na novém materiálu už by se neměli vyskytovat staré skladby a tím pádem ani stará lyrika. Ani pořádně nemůžu okomentovat o čem nové texty budou protože jsem se se Střapem o tom ještě nebavil ale jsem si jistý že se budou zaobírat obskurní tematikou osobnosti, určitými intenzivními, psychadelickými stavy vědomí a nevědomí, vyjádření pudové energie - libida. To si myslím že mají částečně společné i předešlé texty ale v novinkách by ta spojitost měla být ještě znatelnější. No a texty BROKEN HOPE? Po pravdě řečeno jsem je nikdy nečetl, takže ti ani nejsem schopen říct jestli jde o nějaký inteligentnější gore a nebo jen o velkou krvavou slátaninu, každopádně u BROKEN HOPE je vynikající hudba, takže tem bych byl schopný omluvit i méně zdařilé texty.
Střap: No témat po tomto světe běhá stále dost. Musím prozradit že nová lyrika je rozepsaná a se starou se nedá příliš srovnávat, jako příklad uvedu název jedné mé nové kreace kterou jsem nazval Vzduch zaneprázdněný svou vlastní zastaralostí. Jedná se o docela prapodivně opsaný intenzivní pocit vyhnaný do krajnosti. Má inspirace číslo jedna jsou určitě VOIVOD. Nevím jestli ti jejich texty něco říkají, pokud ano, je ti asi jasné odkud vítr vane. O konceptu docela uvažuji ale nejsem si úplně jist zda to opravdu provedeme, v této věci by se textům musela podřídit i hudba, tu složitost v tom myslím chápeš. Co se týče textů BROKEN HOPE, tak o těch vím z doslechu že jsou opravdu kvalitní a kolega Wagner je fakt talent.

Ja som sa zase nikdy nedostal k textom VOIVOD, ha. Text skladby Raped Serenity je inšpirovaný knihou Zbesilosť (Berserk) o zvláštnych masových vrahoch. Myslíš že teraz v demokracii sa to bude vyskytovať stále viac aj u nás? Dá sa tomu zabrániť?
Já myslím že se toho bude vyskytovat ještě trochu víc, všechno je to dané tlakem který vyvíjí společnost na jednice a žádá od něj aby se přizpůsobil zaběhlým konvencím. Některé lidi takovýto nátlak frustruje a zvláště psychicky méně odolní jedinci jsou pak schopní ve stresu reagovat afektem. To ale není případ masových či sériových vrahů, nebo vlastně masových ano, ale sériových ne. Podle mě je jednání sériových vrahů určitá revolta vůči nějakému zlému jevu který se jim kdysi stal a oni se s tým nedokáží vyrovnat jinak než těmito akty. Když to hodně přeženu tak za jejich jednání je vlastně odpovědná společnost ve které vyrůstali a která jim nějaký traumatický zážitek připravila. No a jestli je tu nějaký zásadní rozdíl mezi demokracii a totalitou to nevím. Možná že v totalitním režimu vládne celkově vetší strach, autorita státu či policie je mnohem silnější, takže si to někdo může rozmyslet, ale moc v to nevěřím. Jednání takových lidí většinou nejsou racionálně podložená, spíše se jedná o popudy které vyplouvají z nevědomí člověka které není schopen racionálně opodstatnit.
Střap: Tento text byl skutečně inspirován knihou, ale jmenovala se tuším jinak, to však není podstatné, protože materiál myslíme totožný. K Ríšovi slušnej monolog co ty na to? (presne tak). O společnosti si myslím že gorari budou mít o čem psát stále, vraždění neskončí, to si piš. Jistá kriminalita je potlačitelná, ale u těch vražd to pude jen těžko, vem si kolik kolem tebe denně proběhne idiotů jenž žijí bez hodnot a to jakýchkoli, toto téma vidím dost černě.

Dal by sa k tomu prirovnať nedávny incident v USA?
To by se možná dal ale do toho se mi moc nechce. Události v USA jsou „jen“ hrozný teroristický akt, zatím asi největší v historii terorismu, ale takový „rekord“ jednou přijít musel. Je hrozné co se stalo a ještě horší je, že lidé kteří to celé naplánovali si teď mohou mnout ruce poněvadž ten útok svůj účel (propaganda) 100% splnil. Ani se mi o tom nechce mluvit. Jen mě mrzí když si uvědomím jak byli lidé třeba v Afganistanu manipulovatelní jen proto že jsou nevzdělaní a neměli přístup k informacím.

Už dávnejšie mi vŕtalo v hlave prečo sa v názve INTERVALLE BIZZARE píšu dve Z miesto divoch R, veď anglicky je správne BIZARRE. Mnohí s tým majú problémy a už som sa s tým v niektorých zinoch stretol. Nevznikol tento názov náhodou podľa jednej skladby od legendárnych TÖRR kde sa spieva „srdce buší v podivném intervalu“?
Hahaha, tak to tedy opravdu ne. Nic proti Vlastovi ale i když jak sám říkal, mají nejtvrdší zvuk kytar v Čechách, tak zase tak moc nás v naší tvorbě neovlivnili. To jméno vzniklo ještě v době když jsem nebyl v kapele a v té době mělo znamenat něco jako bizarní pauza a značilo to fakt že bývalý bubeník si dal pauzu se svojí kapelou a začal hrát něco bizardnějšího. Ty dvě Z vznikli vlastně náhodou, původně to mělo být francouzsky ale pak kluci zjistili že ani ve francouzštině se to se dvěma Z nepíše ale už to nechali. No a že s tým lidé mají problémy, to je samozřejmě pravda. Třeba na Relapse kompilaci jsme psaní s dvěma R, ale co naděláš. Naštěstí se už většině lidí vštěpilo do hlavy dvojité Z což je dobře.

Takto je ten názov dvojnásobne bizarný, ha. V rámci Sick Mosh festov sem neustále doťahujete tie lepšie zahraničné DM kapely. Ako ťažké je to z organizačného hľadiska, spomenieš si ešte na prvú akciu?
No na první akci si vzpomínám naprosto přesně, hráli tam LIVIDITY, FLESHLESS, SANATORIUM, PERVERSIST, INTERVALLE BIZZARE, APPALING SPAWN a GRIND 6.4. Byl to úplně vynikající koncert, v Praze se v té době vůbec nic nedělo a díky tomuto koncertu se zase rozjela pražská UG scéna. LIVIDITY byli fakt skvělí, přátelští lidé, celkově fakt povedená akce. Po tomto koncerte jsme se rozhodli že bychom tito akce mohli dělat častěji. Hned další akci hráli v klánovickém Black Psu DAMNABLE spolu s LOST SOUL a pak už to šlo jak na drátku. INHUMATE, SEPSISM, SKINLESS, DISGORGE a plno jiných kvalitních kapel. V poslední době začíná trochu upadat návštěvnost těchto menších koncertů, ale já stále věřím, že se to nějak probere a lidi začnou zase chodit. My jsme Sick Mosh festy začali dělat především proto abychom dali prostor kvalitním UG kapelám které ještě nejsou tak známé ale jejich muzika si pozornost fanoušků určitě zaslouží a to mě na tom baví úplně nejvíc. Jen je poslední dobou trochu problém sehnat kvalitní kapelu která ještě v naších luzích a hájích nehrála a my se o to určitě budeme snažit. Z organizačního hlediska to zas tak náročné není. V současné době to spraví pár emailú, mapka atd. Problém je, že se občas stane, že nějaká kapela nedorazí a to je potom pěkně nepříjemné. Já se snažím tito situace maximálně eliminovat protože když se už něco napíše na leták, tak by to mělo hrát, ale přes to přezevšechno člověk míní a život mění. Tady si alespoň mohu ověřit s kým se dá spolupracovat a kdo je nespolehlivý.

Aký bol dôvod že na koncerte IMMOLATION sa neobjavili DECAPITATED a DESTROYER 666? Snáď nemali problémy na hraniciach?
Tak DESTROYER 666 opravdu problémy na hranicích měli. Někdo z jejich nahrávací společnosti jim zapomněl vyřídit potřebná víza a bez víz je nemohli pustit přes hranice do České Republiky. Byla to chyba jejich firmy. U DECAPITATED to bylo něco trochu jiného. Den před Prahou hrála tatáž sestava v Polsku a tam se kytarista DECAPITATED dozvěděl že jeho otec dostal infarkt, takže museli vzdát zbytek turné protože nebylo vůbec jisté jak to v nemocnici s jeho otcem dopadne. Já myslím, že každý rozumný člověk to musí pochopit.

Ktoré kapely vás najviac zaujali v poslednej dobe naživo a koho by ste ešte radi videli? To bola posledná otázka takže vďaka za rozhovor a rozlúčiť sa môžeme tvojou top 5.
Zrovna nedávno jsme takhle bilancovali a zážitek roku byl pro mě asi koncert VADER, CRYPTOPSY, DYING FETUS, CATASTROPHIC, ABORTED atd. Takové zážitky se nezapomínají, skvělá atmosféra, skvělá sestava tour, co víc si přát. Ale koncerty roku jsem měl dva a to nejdříve IMMOLATION, kteří hráli v pražském Futuru. Já mel to štěstí je vidět poprvé v živote a úplně mě to posadilo na zadek. Opravdu silný zážitek a ač tento koncert nebyl podpořen hojnou návštěvností z rad fandů tak těch 100 přítomných vytvořilo pekelnou atmosféru (jak příhodné slovo v souvislosti s IMMOLATION, haha). Na konec setu se hrála Christ Cage a já byl na kolenou. Druhý hudebný šok tohoto roku mi způsobili NECROPHAGIST na Brutal Asultu v Přerově. Jejich CD jsem měl už notnou chvíli naposlouchané a byl jsem opravdu zvědav na živou prezentaci. To co ukázali v Přerově bylo neuvěřitelné. Většina lidí při jejich setu ztuhla a se spadlou bradou pozorovala jak si je NECROPHAGIST vychutnávají. Precizní techno death v té nejlepší podobě. No a koho bychom ještě chtěli vidět? Já myslím, že všichni v kapele bychom se shodli na GORGUTS a SUFFOCATION, ale ti druzí jmenovaní nezní příliš reálně i když se mi stále nechce věřit že by se po tom všem veterán Doug Cerrito na hudbu vykašlal. Stále věřím že se jednou opět začne pohrdat sluncem, propichovat zevnitř a že toto monstrum povstane z mrtvých. Tobě bych chtěl poděkovat za poskytnutý prostor a vašemu zinu bych chtěl popřát aby jste měli stále tu energii, entuziasmus, nadšení a chuť podporovat kvalitní DM.

Top 5:
GORGUTS - From Wisdom To Hate
Fredrik Thordendal - Sol Niger Within
INCANTATION - Diabolical Conquest
CONTRASTIC - Czech Assault
MALIGNANCY - Frailty of the Human Condition


Storm