Posilování a kulturistika, trénink i výživa
 
 
 
[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
Volání Krve
interview
AGMEN, zrejme nie každý z vás sa už stretol s touto žateckou kapelou, práve preto a ešte kvôli novinke "Call of Blood" som nakontaktoval chalanov, možno aj vďaka tomuto interview si k ním nájde cestu viac fans zo Slovenska. Vonku majú štyri plné albumy a ich hudba je na jednej strane náväznosťou na klasické české extrémne Metalové kapely, no na druhej strane má AGMEN svoju vlastnú tvár. Myslím, že rozhovor je dostatočne komplexný na to, aby som tu musel niečo o AGMEN ešte písať, všetko podstatné sa dozviete z tohto zaujímavého interview, na otázky odpovedal zväčša Tom (vox, guit), ale pridal sa aj Michal (drums).


Zdravím do tábora AGMEN, na koľko interviews ste už tento rok odpovedali? Ako sa staviate k rozhovorom všeobecne, je to pre vás len nutné zlo, alebo potrebná propagácia kapely?
Tom:
Zdravím. Pokud budu mluvit za sebe tak tohle je druhý rozhovor. Jeden byl v angličtině, tuším do Španělska. A myslím, že Michal sám na jiné neodpovídal. Máme to tak napůl. Jsme zaměstnaní a přeci jen je potřeba aby člověk rozhovoru věnoval nějaký čas ne vždy je toho času nazbyt. Ale rozhodně odpovíme, jen to prostě někdy chvilku trvá. Rozhovory jsou potřebnou propagací kapely, s tím nelze než souhlasit.



Hľadal som nejaké interview s AGMEN a nenašiel som ani jeden, mohol by si teda ozrejmiť niečo o vzniku vašej kapely, prečo AGMEN vznikol, za akých okolností a aké boli vaše vízie ohľadne kapely na začiatku? Zmenilo sa niečo časom?
Tom:
Nějaké rozhovory s Agmen byly uveřejněny už před delším časem a servery na kterých byly uveřejněny dnes už možná ani neexistují. Agmen vznikl v polovině roku 1997, kdy jsem se po nějaké době potkal s Michalem na žateckém náměstí. Michal v té době ukončil účinkování v Maniac Butcher, kde předtím působil a kde jsem ho poznal. Domluvili jsme si zkoušku a já na ní přinesl nějaký nastřádaný materiál. Michal v té době zkoušel s dalším odpadlíkem jedné žatecké smečky C.O.F.F.E.m. Zhruba po půlročním zkoušení jsme nahráli nahrávku s názvem Tartarus, kterou nám nabídlo vydat Merciless records, ale nakonec kvůli průtahům vydali až druhou Damnation. Na začátku jsme chtěli hrát, jezdit po koncertech a všechen čas jsme věnovali jen kapele. Jezdili jsme bez ohledu na čas, honoráře atd. Kolikrát jsme si cestu platili ze svého. To si myslím, že se za ty roky trochu změnilo. Krom kapely máme na starost další věci, které prostě nepočkají. Na druhou stranu bych řekl, že se nám zlepšily podmínky pro nahrávání, vybavení a také máme více zkušeností, především s kompozicí a technikou hraní.
Jinak se také změnila mockrát sestava, zůstáváme v podstatě jen já a Michal. Na prvních nahrávkách jsme se snažili při nahrávání pouštět i ostatní členy k nahrávání svých partů. To jsme změnili a nahráváme ve dvou, jen na zpěv na poslední byl přibrán Stormmaster.


Za dobu svojej existencie máte za sebou už štyri radové albumy. Myslíš, že je to málo, alebo akurát? Ktorý album AGMEN máš osobne najradšej, ktorý vás stál najviac driny, ktorý vznikol najľahšie? Na ktorý album ste získali najlepšie ohlasy a na ktorý najhoršie? Čo pre vás znamená kritika ako taká?
Tom:
No jak se to vezme-čtyři dobré nahrávky a nebo deset špatných. Já budu vždy asi radši pro ty čtyři dobré desky.
No za mě se mi hodně hudebně zdá Dethroned, ale moc se to nepovedlo zvukově. Pro mě bylo asi nejvíc dřiny na Damnation. Byli jsme v analogovém studiu Kufr (mimochodem skvělé studio), bylo to nahrávání na tři dny. V pátek se nahrály základy, tím to pro Michala skončilo (i tak toho musel mít plno), v noci jsme jeli domů, ráno vstali a jelo se zase nahrávat. Stál jsem v sobotu 14 hodin u kytary, v neděli se dohrály ještě nějaké party a mohl jsem jít na zpěv. Už jsem to při mixování ani nechtěl poslouchat. Ale dopadlo to podle mého velmi dobře na tu rychlost.
Nejlehčí nahrávání pro mě osobně bylo asi Call of blood. Nahrávali jsme ve svém a ta práce se dala přerušit, po poslechu opravit pasáže atd. Být to v jiném studiu, tak jsme si s tím asi pěkně dali
Tyto věci se budou ale samozřejmě u Michala a u mě lišit.
Nejlepší neumím říct, ale nejvíce toho bylo na Damnation a asi i nejlepší. Vydávalo se to venku a byly doby kdy mi chodilo deset rozhovorů týdně. Absolutně jsem nestíhal.
U ostatních desek to neumím posoudit, tím že vyšli s odstupem času, tak ty ohlasy byly vlažné. Osobně si myslím že i Eternal je velmi silná deska, jen to vydání bylo špatně načasováno a s tím zvukem to není taky tak slavné.
Já osobně se kritikou příliš neřídím, nicméně si poslechnu kritické názory a podle jejich relevance se rozhodnu, jestli si z toho něco vezmu. Kdyby měl každý poslouchat kritiku na slovo, tak by se kapely mohly rozkrájet a nikdy by z toho nevzešla muzika jakou dělají. Já tvrdím, že kapela má mít svůj ksicht a má být poznat podle pár tónů. Nicméně vzal jsem si k srdci kritiku na Dethroned, kde bylo naší hudbě vyčítáno, že se z ní vytratily akustické kytary a podobné pasáže, které byly pro Agmen typické. Zamyslel jsem se nad tím a shledal, že má kritika pravdu a proto jsem na Call of blood tyto věci opět začal používat.


Vonku máte nový album "Call of Blood", ak ho porovnáš s vašimi starými vecami, vidíš v ňom niečo iné, alebo je to podľa teba klasický AGMEN?
Tom:
Na tuto otázku jsem částečně odpověděl už v předchozí odpovědi. Já si myslím, že Call of blood je klasický Agmen se vším všudy. Trochu jsou tam vylepšená sóla oproti předchozím nahrávkám, ikdyž na Dethroned jsou asi nejnamáklejší sóla ze všech desek.


Novinka vyšla po ôsmych rokoch, medzi tým ste vydali iba split s UNCELAN kde ste prispeli skladbou Nesvatá válka. Čo sa dialo počas tých rokoch? Prečo tak dlhá doba?
Tom:
To vyplynulo nějak ze stavu věcí. Některé skladby byly hotové, i secvičené už nějaký rok, ale vždy do toho něco vlezlo. Za tohoto stavu jsme měli neustálé personální problémy. Já jsem dodělával školu a neměl jsem v podstatě na nic čas. Také jsme nevěděli jakým způsobem by se měla deska vydat, dohady s labelama nejsou naší silnou stránkou, navíc nejsme ti kdo se vnucují. Nakonec to dopadlo jak to dopadlo a myslím, že jsme udělali dobře. Těch pár desek se prodá a nemusíme se s nikým dohadovat.


Váš spôsob prevedenia Metalu je značne melodický v dobrom slova zmysle, melodika nie je príliš lepkavá, skôr chytľavá a podmanivá. Myslím tým, že skladby nelezú po pár vypočutiach na nervy, ale nadobúdajú postupne silu. Ako dosahujete takýto spôsob melodiky? Čo pre vás melodika znamená?
Tom:
Jak už z předchozího vyplynulo, tak skladby děláme ve dvou s Michalem. Vždy přinesu nějakou kostru skladby do zkušebny, kde jí dopracujeme s Michalem do konečné podoby. Já si poté rozpracuji party jednotlivých nástrojů, krom bicích. Tento způsob kompozice se nám osvědčil. Já si hlídám melodickou a Michal rytmickou stránku skladeb. Na melodiku skladeb se snažím držet kvintových a kvartových kruhů, prostě klasické hudební nauky-pokud to jde. A co se týká sledu riffů za sebou, tak jsou zase důležité sledy dominanta, subdominanta, tonika. Lze přecházet ze stupnice do stupnice, ale je nutno poslední riff uzpůsobit tomuto napojení. Samozřejmě jsou riffy, které z těchto schémat vybočují a nelze na ně toto použít, to už je potom o citu muzikanta jak z tohoto vybruslí. Já jsem se třeba naučil pár fint u stupnic které k sobě jdou, ikdyž by podle nauky neměly „spolupracovat“.


Zrejme najpodstatnejšou zložkou pre mnoho Metalových kapiel je kompozícia. Ako vnímate vlastnú kompozíciu? Pri mnohých kapelách mi príde, že kompozícia je umelá a neprirodzená, len poskladané riffy za sebou a skladba ako taká stráca týmto silu. Vo vašom prípade sú skladby prirodzene plynúce so svojou logikou...
Tom:
U naší kompozice se snažíme, aby muzika měla vlastní „příběh“. Prostě aby plynula, bez zbytečných rytmických a tónových skoků, které by rušily vlastní skladbu. Pokud tam takové místo je, snažíme se ho vyřešit buď předělem nebo vloženým riffem, který to napraví. Vcelku si myslím, že máme kompozici zdařilou. Jinak máš pravdu, že spousta kapel je schopna skladbu, která má i silný riffový náboj, zazdít tím, že jí nevhodně zkomponuje dohromady.


Môžeš napísať ako dlho a kde sa "Call of Blood" nahrával? Aká panovala počas nahrávania atmosféra v štúdiu? Myslíš, že sound, ktorý ste dosiahli na novinke, je doteraz najlepší? Mali ste presnú predstavu ako bude LP znieť, alebo ste improvizovali v štúdiu?
Tom:
Tak já začnu odzadu. Představu o budoucím zvuku jsme moc neměli. Byly doby, kdy jsme se snažili přiblížit zvukově nějakým kapelám, tomu jsme se snažili vyvarovat, protože na ten zvuk se stejně nedostaneme a jen ztrácíme možnost si udělat zvuk co nejvíce svůj.
Deska se nahrávala asi čtyři víkendy spojeného času. Tím že jsme si desku nahrávali sami ve svém, tak jsme si nelámali s časem hlavu. Celkem to bylo asi půl roku, kdy nahrávka víceméně ležela. Zvuk dělal Michal a myslím, že odvedl moc dobrou práci. Já osobně jsem chtěl, aby nebyl zvuk moc vyčištěný a aby byla z nahrávky co nejvíce cítit atmosféra analogových nahrávek a to se myslím povedlo. Z našich nahrávek je tento zvuk podle mínění nejlepší.
Nálada panovala během nahrávání pohodová, nebylo potřeba se znervózňovat časem, navíc si s Michalem výborně rozumím. U nahrávání zpěvu jsem nebyl, ale myslím, že atmosféra byla také v pohodě.


Ktoré skladby z "Call of Blood" máš najradšej? Ktorú skladbu AGMEN by si ty ako tvorca pasoval za najlepšiu skladbu vôbec? Máš k niektorej skladbe špeciálny vzťah?
Tom:
Já osobně mám asi nejradši „Přízrak zhanobení“, „Úsvit temnosti“ a „Volání krve“. Osobně bych asi řekl, že nejlepší věcí z desky je asi Přízrak zhanobení. Je to taková typická představitelka stylu Agmen.


Všímam si, že váš debut "Damnation" vyšiel len rok pred druhým albumom "Eternal", mali ste v tej dobe taký pretlak nápadov a kreativity? Len málo kapiel si dovolí vydať dva albumy po sebe...
Tom:
V té době bylo zaprvé hodně času na hraní a zkoušení a hlavně než jsme se s Merciless dohodli, tak to byl taky nějaký čas. Nevím jak dlouho trvalo vyjednávání, ale vím že to minimálně rok byl. Chyba nebyla jen na jejich straně, byly neustále nějaké dohady kvůli obalu. Nakonec vzali obal do svých rukou a dopadlo to tak jak dopadlo. Někomu se to líbí, za mě by to mohlo vypadat trochu jinak. S tím už teď moc nenaděláme.


Doteraz vám všetky albumy vydal nejaký label, či už to bol Breath of Night, alebo Ravenheart Productions. Je zaujímavé, že oba labely sú už minulosťou a novinku ste si napokon vydali na vlastné náklady iba vo formáte LP. Prečo ste sa rozhodli pre tento krok a na koľko je teraz vydanie nosiča vo formáte LP ťažké?
Tom:
Opět by nastala situace s vyjednáváním s labely a zase by to mohlo trvat nějaký rok. Proto Michal sáhl po tomto kroku. My sice samozřejmě dobře víme, že to lidé nagrabují z LP a dají to na internet, nicméně pořád to není CD kvalita, kterou by získali vydáním CD.
LP vydával Michal, takže nevím nakolik to bylo těžké udělat.
Michal:
V dnešní době se vydávání LP rychle vrací a je to jen dobře. Vždy je lepší požitek držet v rukou vinyl než CD , alespoň pro mě určitě.


Prečo ste LP vydali iba v počte 250 ks? Myslíš, že je to tak akurát, alebo po vypredaní nákladu spravíte aj CD formát? Vyzerá to tak, že v dnešnej dobe je už aj tak jedno, či album vyjde v nejakom veľkom náklade, alebo v značne obmedzenom, keďže sa všetko aj tak dostane na internet. Ako sa pozeráš na fenomén internetu a s ním spojené sťahovanie hudby?
Michal:
Náklad LP byl 250 ks. Myslím ,že i to je dostatečný počet kusů. Nemáme žádné distro ani nijak neměníme s jinýma kapelama a pro Naše skalní příznivce to určitě bude stačit. Call of Blood na CD nevyjde , protože to jednoduše nechceme. Muzika a internet je dobrá věc dá se stáhnout skoro vše a hlavně rychle. Nemusím tak vše kupovat ,nebo vypalovat a to mi vyhovuje.
Tom:
Vím, že si dneska stahuje muziku každý, ale pravdou je, že ta kapela má s tím vydáním nějakou práci a náklady a tím že nám zůstanou ležet nosiče doma se ta námaha nijak nevynahradí.


Česká scéna v extrémnom Metale bola vždy o niečo vpred pred tou Slovenskou, myslím, že je to spojené aj s tradíciou vašich starých a kultových kapiel ako MASTER´S HAMMER, ROOT, TORR, MANIAC BUTCHER, UNCLEAN, AVENGER, ASGARD, DEBUSTROL a podobne. Príde mi, že AGMEN sa už bez problémov môže radiť k týmto menám, aj keď napr. tu u nás ste ešte pomerne neznámi. Si hrdý na vašu Metlovú scénu?
Tom:
Některé české metalové kapely mám rád a jiné mi zase nic neříkají. Nikdy jsem o tom takhle nepřemýšlel, ale je pravda že např. MASTER´S HAMMER, ROOT, TORR, S.A.X , MANIAC BUTCHER jsou jména, která budí respekt i v zahraničí. Takže je asi pravda, že na takhle malou zemičku máme těch jmen docela dost a je být nač hrdý.


Veľmi zaujímavou zložkou AGMEN je nepochybne vaša lyrika, čo by si mohol o nej napísať? Kto píše texty a kde hľadáte inšpiráciu? Prečo ste sa rozhodli písať texty od začiatku v českom jazyku? Mne osobne sa táto vaša tradícia veľmi páči.
Tom:
Texty na Call of blood napsal můj dlouholetý přítel a i přítel kapely Michal Vavřík. Takže druhá otázka by měla asi padnout na něj. Některé texty na dřívější nahrávky jsem psal já a nějaké texty na Dethroned Nebulah Frost. V češtině texty píšeme, protože nám přijde, že je lepší pořádná mateřština, než nějaká umělá angličtina. Je spousta i zahraničních kapel, které zpívají v angličtině s takovým přízvukem, že to i Čecha tahá za uši. Tomu jsme se chtěli vyhnout.


Keď som načal už tému inšpirácie, mohol by si napísať niečo aj k tejto tematike z hľadiska hudobného? Mne prídete ako celkom originálna kapela, ale ak by som mal menovať niektoré kapely zo zahraničia, možno by som spomenul nejaké švédske mená ako DISSECTION, ALGAION...
Tom:
No tak to si trefil hřebíček na hlavičku DISSECTION je moje velmi oblíbená kapela a asi i v mé tvorbě budou její vlivy dost slyšet, ale tím, že posloucháme jak já tak Michal celou škálu metalu od heavy, přes thrash a death až po black, tak je těch vlivů opravdu hodně a občas z naší tvorby vystrčí růžky death a někdy si myslím, že je tam slyšet i ten heavy metal. Moc si s tím hlavu nelámeme.


Ako často AGMEN koncertuje? S ktorými kapelami ste už doteraz hrali? Ktorý koncert považuješ za najšialenejší vo vašej histórii? Hrali ste už niekedy aj na Slovensku alebo niekde inde v zahraničí?
Tom:
Agmen v současné době nekoncertuje. Po personálních problémech a tahanicích jsme ukončili koncertní činnost. Netvrdíme, že jí zase neobnovíme, ale zatím na to nemáme chuť. Teď se s Michalem věnujeme našemu thrashovému projektu Tyranizer a já si dělám své projektíky. Michal pomáhá v současné době Unclean, který by měl jezdit koncerty s živými bicími.
Ani si snad nevzpomenu s kým jsme za ty roky hráli, ale tak namátkou to byli V.A.R. ,Debustrol, Maniac Butcher, Unclean, Avenger, Dark Storm, Moriorr , Tundra, Inferno, Fleshless, Eminence a po dalších bych asi musel moc pátrat v paměti, ale byla toho za ty roky pěkná řádka. Hráli jsme jen v Německu, pokud si dobře vzpomínám, na Slovensku nikdy. Ani nevím jestli nám to někdy někdo nabízel nebo ne.


Žatecká Metalová scéna je pomerne známa viacerými kultovými kapelami, každý zainteresovaný fanúšik zrejme vie, že skoro všetky vaše kapely sú nejakým spôsobom poprepájané členmi kapiel, čo by si mi o tomto meste vedel povedať? Nejaké zaujímavosti?
Tom:
No s tou žateckou scénou máš pravdu. Je tam pár lidí, kteří hrají v pár kapelách Se všemi se samozřejmě známe. Já osobně jsem do těchto projektů zapojen nebyl, ikdyž máme zkušebny od sebe vzdáleny cca 20m v jednom dvoře. Michal se myslím zúčastnil nahrávání Detonator 666.
Jinak Žatec je historické město s především s gotickou zástavbou s renesančními přestavbami měšťanských domů na náměstí. Radnice je renesanční. Ulice jsou typické gotické se schody pro koně do podměstí. Je to velice hezké město, ve kterém já osobně nebydlím. Bydlím cca 20km od Žatce. Myslím, že Žatec spolu s Kadaní jsou nejhezčí města Ústeckého kraje. Ve městě je věhlasný Žatecký pivovar. Já sice Žatecké pivo moc nemusím, ale určitě je uznávaný a ve světě známý žatecký chmel. Chmelnicemi je obklopeno celé okolí města. Zároveň je to nejsušší místo České republiky.


Ok, to by bolo z mojej strany asi všetko, ak som na niečo podstatné zabudol, môžeš sa kľudne rozpísať. Tebe ďakujem za toto interview a AGMEN prajem ešte veľa inšpirácie a veľké návaly kreativity, ešte raz vďaka!
My také děkujeme za rozhovor a zdravíme fans na Slovensko.





http://bandzone.cz/666agmen






Tom, Michal                                             19. 4. 2013 Mortuary