[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
BLOODY LAIR majú toho za sebou už vážne dosť, vznikli v roku 2005 v Prahe a doteraz vydali štyri plnohodnotné albumy, pričom najnovší „Warhate“ je z roku 2018. Ich zostava sa dosť často menila, no tá momentálna je celkom zaujímavá. Kapelu tvoria traja členovia a to Lord Obst na gitare a vokáloch (ex Hellocaustor, ex Darkness of Hell, ex Maniac Butcher), Vama Marga na base (Depths Above, Bhagavat) a starý známy Skull na bicích (ex Krabathor, Master atd.). Posledný album je myslím vyvrcholením ich doterajšej tvorby po viacerých stránkach, to bol napokon dôvod, prečo som sa rozhodol kapelu osloviť. Slovo má už ale Lord Obst (guit, vox).


Zdravím do tábora Bloody Lair. Na začiatok by som sa chcel spýtať na názov, ako vznikol, kto ho vymyslel a akú má pre vás hodnotu?
Ahoj. Zdravím Necrosphere. Název BLOODY LAIR dal kapele v roce 2005 v Kladně zakladající bubeník Lord Ghrom. Ani nevím jak to vzniklo. Krvavé Doupě ve kterém se děje něco strašného. Hodnotu to má pro mě zejména historickou.



Čo konkrétne stálo za založením Bloody Lair? Chcel si priniesť na českú scénu viac klasického Black Metalu v severskom štýle? Myslíš, že hudba, ktorú vytvárate, sa vracia do 90tych rokov?
Od roku 2001 jsem se začal učit doma na baskytaru a el.kytaru. Obdivoval jsem česko-slovenskou metalovou scénu. Toužil jsem mít vlastní kapelu. Pak jsem jednou viděl živé vystoupení kapel AGMEN a KRVAVÁ PRÁCE. Postupně se mi začaly dostávat do rukou alba kapel Dark Storm a Maniac Butcher. A to mě dostalo. Chtěl jsem dělat kapelu v tomhle stylu. Myslím si, že na českou scénu jsem nepřinesl vůbec nic oproti jiným kapelám. Jen jsem u toho chtěl být. Nemám moc přehled v metalu, tak jako mnoho mých přátel. Tak jak hraju či vymýšlím hudbu jde pouze ze mě. Jsem mizerný kytarista, neumím covery, neznám noty, stupnice. Mám však jistou představu jak to chci dělat a nápady přicházejí s časem. Jestli někdo říká, že hrajeme severský styl 90.let, tak je to pro mne poklona.

Posledný album „Warhate“ vyšiel koncom júna 2018. Ako sa na toto dielo pozeráš teraz viac než rok po vydaní? V recenziách sa kritici sťažovali hlavne na zvuk, produkciu, na nečitateľnosť gitár, vnímaš to inak?
Myslím, že nahrávka má dobré skladby. Nic lepšího jsem v té době 2015-2016 nevymyslel. Zvuk je asi katastrofa. Vše je poplatné amatérskému studiu a katastrofálním podmínkám, počínaje výkonem a postoji tehdejšího bubeníka až po to, že se nahrávka ztratila na cestě mezi studiem a klukem, co dělal finální master. Takže špatný náběr nástrojů a špatný mastering. I tak výsledná nahrávka je pro mě to nejlepší, co jsem z toho mohl dostat. To, co mi bylo původně nabízeno jako finální master, bylo pro mne nepřijatelné. Výsledná nahrávka mne stála 12 000Kč za 6 skladeb. Na víc jsem neměl. Prostě underground. Někomu se ale ten výsledný zvuk líbí. Na minulé desce BEHIND THE GATES OF TERROR 2015 mi zas byl recenzenty vyčítan příliš čistý moderní zvuk. Tak třeba se příště už někomu zavděčím. Ale vpodstatě já se na každýho můžu vysrat. Bud se to někomu líbí a nebo ne.

V akej atmosfére vznikal „Warhate“? Vnímaš vždy pri skladaní každého albumu inú atmosféru, iné toky pocitov? Akými slovami by si charakterizoval celú atmosféru, ktorá panovala počas skladania?
Pro album WARHATE se udělali vlastně jen 4 nové skladby. Ostatní dvě jsou znovunahrané z předchozích dvou alb a to skaldba ATTACK ON YOUR EMPIRE z alba Total Mayhem 2010 a závěrečná YPERIT z alba Vzestup Zla, kde svým zpěvem zahostoval Barbarud Hrom, což byl zakladatel Maniac Butcher. Atmosféra doby vzniku nových skladeb se nesla v duchu spolupráce s tehdejším bubeníkem Skullem, kterého jsem objevil náhodně v Praze. Skull měl za sebou hráčské zkušenosti z kapel Krabathor, Martyr a Bad Face. Dobře se mi s ním skládalo a hrálo. Bohužel období před a při nahrávání WARHATE bylo negativně ovlivněno špatnou osobní situací bubeníka. Po nahrání alba Skull skončil v kapele zejména na nátlak jeho tehdejší přítelkyně. Dokoce mi ta jeho svině v době, kdy jsme byli po druhé ve studiu nahrávat bicí, napsala SMS, že Libor už měl být dávno doma a že to nahrávání je to poslední, co pro mojí kapelu udělal. A jak to napsala, tak to i ve finále do budoucna bylo. Celá atmosféra nahrávání stála za hovno a to z mnoha důvodů. Všechno bylo proti mě, dokonce i moje zdraví. Vzpomínám si, byl to listopad 2016...měl jsem anginu a asi i zánět středního ucha po jedné služební cestě, kdy jsem měl za sebou 4 lety letadlem, takže to přetlakování za letu mi málem roztrhlo lebku..ale práce je práce...dále cesta do studia rozbitým autem, kterému padal výfuk, přítelkyně bubeníka, která s námi při prvním pokusu o nahrávání nutně musela jet a do všeho se srát a srát všechny kolem, nefunkční studio s nefunkčním počítačem a stěhování aparatury a šílené deštivé počasí...Nevím, někdo by se na to na mém místě asi už vysral, ale já věrný odkazu hesla NA VÝCHODNÍ FRONTĚ BOJ...jsem to nějak ustál i přes všechny trable. Ale chtěl jsem to dodělat. WARHATE bylo naše 4.album. Kdybych to celý utrpení nevydržel, tak bych neměl už nikdy nahraný bicí od původního bubeníka tehdy. Nejlépe vzpomínám na nahrávání prvních dvou alb Vzestup Zla 2008 a Total Mayhem 2010 s původními členy. Bylo to živelné. Kapela byla kompaktní a všechno bylo lepší a zábavnější.

Teraz by som sa rád spýtal na inšpiráciu. V intrách, ale aj ako názov albumu napovedá, sa môže jednať viac o vojnovú tematiku. Je celý album zasvätený vojnovým témam, alebo sú aspoň súvisiace s vojnou?
Není to ani moc o konkrétní válce spíš o tom, co je schopen udělat jeden člověk druhému člověku ve jménu čehokoliv a v jakékoliv době. Název je Válečná nenávist. Pro dokreslení je na intru použit záznam ze slavného filmu, kde si jeden šílený velitel ve Vietnamu přivolává absurdní letecký nálet s napalmem. Od dětství nevím proč mě fascinuje americká válečná účast ve Vietnamu. Nevím proč mě to tak fascinuje. Neustále si o tom kupuji knihy a sháním informace. Nejde jen o vraždění a šílenství či absurditu toho k čemu to všechno bylo a jak to nakonec dopadlo. Ale tohle téma má pro mě nějakou váhu a esenci. To samé platí o tom jak Třetí Říše vedla válku proti celému světu. A nakonec i o tom všem, co se děje v současném světě i ve jménu různých náboženství.

Si fascinovaný vojnovými aktmi všeobecne, alebo ťa skôr fascinujú len určité obdobia? Vnímaš aj atmosféru okolo vojny? Myslíš si, že vojny tu vždy boli, sú aj budú, dokiaľ sa ľudstvo nevyhladí samé? Myslíš, že nenávisť a hnev je ľudstvu daná? Dokážeš si predstaviť nejakú civilizáciu, alebo spoločnosť, ktorá by žila v absolútnom mieri, ako napr. Tibet, dokedy tam nezasiahla čínska armáda?
Částečně jsem ti na to odpověděl už v předchozí otázce. Samozřejmě se o tyto věci zajímám. Osobně jsem byl nejblíž válce během mých služebních cest na Ukrajině. Vnímal jsem tam to napětí mezi lidmi a ve vzduchu bylo něco zvláštního cítit. Ještě v únoru 2014 jsem byl na letišti v Doněcku. Za pár měsíců jsem tohle letiště viděl v televizi zničené a nevěřil jsem, co se tam vůbec na Ukrajině děje. Myslím si, že celý lidský život od dětsví až do smrti je jedna velká válka s kýmkoliv a o cokoliv. Válka s okolním světem a nakonec i se sebou samým. Samozřejmě my jako lidi jsme sebezničujicí pozemská entita, o tom není pochyb.To už musí být jasné každému trochu soudnému člověku. Nenávist a hněv jsou naší přirozeností. Na naší planetě si nedovedu představit civilizaci ani společnost schopnou žít v absolutním míru. Myslím si, že Tibet takto působí jen zdánlivě. Je dobré hodně číst a zjištóvat si informace a pak příjdeš na to, že ani Tibet nebyl a není absolutní mír.

Čo pre teba Bloody Lair znamená? Je to pre teba len hudobná kapela pre vytváranie určitého umenia, alebo vyventilovania hnevu, alebo je to pre teba niečo hlbšie, niečo čo vzniká vnútri teba a musí to ísť von?
Bloody Lair beru jako své hudební dílo. Tvůrčí činnost v určitých mantinelech hudebního stylu poplatné mým nápadům, invenci a hráčským schopnostem. Jsem jediný zakladající člen, který se snaží tu kapelu stále udržovat. Všichni odpadli vlivem různých okolností. Během historie mojí kapely se v BLOODY LAIR vystřídalo mnoho spoluhráčů. Mám za sebou mnoho marné snahy a práce a problémů. Ale zatím mám svou vizi a chuť to dělat dál s kýmkoliv shopným a zaujatým pro společnou věc. Hněv si v tomto nekompenzuji. Určitě to však asi bude odraz mého vnitřního světa.

Ako vnímaš českú, alebo aj slovenskú Black Metalovú scénu? Ako sa pozeráš na domáci Black Metal z hľadiska historického, teda hlavne 90te roky a ako teraz, kedy vznikli nové generácie kapiel? Ktoré kapely, alebo nahrávky by si vyzdvihol ako najlepšie?
Tak scéna se v současnosti celkem rozvinula po jistém útlumu. Existuje v Čechách celá řada novějších formací, ale já si v tom zatím nic nenašel. Máme-li se bavit o tom skutečném black metalu...co tu kdy kdo udělal.. Na prvním místě je u mě kapela Dark Storm, album Infernal Tyrant a Hell Satan Blasphemy, AGMEN-Dethroned a Tartarus i ostatní jejich tři alba,dále všechna alba Maniac Butcher a v neposlední řadě INFERNO, jejichž tvorba mě baví celá krom posledních dvou alb. Samozřejmě desky Sator Marte, Moravská Zima a Unholy Kill mají úroveň... Kapely Sekhmet a Cult of Fire mají velkou váhu a hodně pracují. Nejsem jejich tvorbou osobně úplně učarován, ale tyto kapely šíří dobré jméno českého black metalu ve světě a řekl bych, že mají profesionální přístup. No a co se týká Slovenska. Nemám takový přehled ze slovenské scény, ale utkvěly mi v paměti kapely Slavigrom, Warmarch, Algor, Hromovlad.

A ještě k té české scéně mám rád tvorbu kapely Solfernus. Samozřejmě nesmím zapomenout na album Master´s Hammer a jejich album Ritual z roku 1991,což je naprostá bomba. Ale tímto albem a rokem u mě tato kapela začíná a zároven končí.

Teraz by som šiel ešte viac do hĺbky. Konkrétne žáner samotný. Čo pre teba Black Metal znamená v tvojom živote? Čím si myslíš, že sa Black Metal odlišuje od iných Metalových žánrov? Má táto hudba v sebe niečo magické, spirituálne, nadzmyslové?
Je to určitý smysl bytí. Životní postoj. I když je občas člověk lidem pro smích. Někdo někde řekl, že je to filosofie. Tak asi jo. Od ostatních metalových žánrů se ta odlišnost určuje tím, že se to myslí absolutně vážně. Nebo mělo by se to myslet zcela vážně. Ano black metal je víc než hudba a určitě má v sobě výše tebou jmenované.

Za akých podmienok sa ti hudba najlepšie skladá? Prichádzajú k tebe nápady napr. aj počas horúceho slnečného dňa, alebo skôr potrebuješ chladnejšie počasie, tmu? Skúšal si niekedy skladať iba pri svetle sviečok? Dokážu v tebe takéto situácie alebo prostredia dopomôcť ku kreativite?
Mě se nejlépe tvoří a skláda, když jsem absolutně psychicky vyrovnaný a v osobní pohodě. Nemám starosti, cítím se dobře. Mám čistou hlavu. Vymyslím základ, kdy dostanu nahodilý impuls a pak to rozvíjím. A pak tu hudbu vylepšuji s bubeníkem, který přinese další invenci. Počasí, nálady ani svíčky na mě nemají vliv.

Používaš pri skladaní nových riffov výhradne čistú myseľ? Aký je tvoj názor pre tvorenie hudby pri použití ľahkých drog, alebo alkoholu? Myslíš, že pri zmenenom stave vedomia môžeš byť schopný vytvoriť niečo trochu odlišné než bez neho?
Ano, čistá mysl je základ veškerého úspěchu. Při skládání nepiju ani nekouřím. Potřebuji čistou koncentraci. Potřebuji si pamatovat nápady a různé riffy na kytaru. Musím mít určitý stav vědomí a chut´tvořit. Když přicházejí nápady, tak je okamžitě zaznamenat.

Ako vyzerá vaša skúšobňa? Máte tam nejaké plagáty, alebo lebky či iné  rekvizity, ktoré môžu pri Black Metale doladiť atmosféru, ale sa dokážeš pri nich lepšie naladiť na tú správnu frekvenciu? Nemáš problém nahrávať album v štúdiu, keď stratíš ten fyzický kontakt so skúšobňovou atmosférou?
Zkušebnu mám ve sklepě svého starého domu. Ve sklepě mám staré klenby a celkem to tam působí dost temně a nevesele. Je tam cítit pach staré zatuchliny, které mají jen staré budovy. Rád tam trávím své chvíle i o samotě. Chodím tam poslouchat hudbu z věže. Po celý rok mám otevřené větrací okénko do zahrady. Tímto okénkem do zkušebny padají během noci žáby, hmyz, slimáci, myši a ptáci. Pak tam přirozeně umírají. Po čase je najdu a vyhodím. Ovšem pach jejich mrtvých těl tam částečně zůstává. V kombinaci s vlhkostí starého domu to vytváří jistou esenci smrti v naší zkušebně. Když se do toho při zkoušce zapálí svíčky a kadidla, má to svůj styl. Ano mám tam plakáty klasických metalových ikon, svíce a spoustu plakatů našich dosavadních odehraných koncertů.

Všechny 4 alba Bloody Lair jsem za ty roky nahrál v jednom studiu. Bavilo mě to tam a bral jsem to jako bitevní pole, kam už musím jít připravený a zúročit naši veškerou snahu.




facebook.com/Bloody-Lair-172571616104751/




Lord Obst                                                Mortuary 6.9.2019
 
interview
Baphomet Domination