Kto by pred pár rokmi typoval, že v Brne vznikne nová BM kapela DEPTHS ABOVE presahujúca hranice svojho štýlu? Zdá sa, že v poslednej dobe tento žáner zapúšťa v domácich končinách silné korene, čo je určite dobré znamenie. Ak sa pozrieme na post bicích, figuruje tu známa persóna Sarapis z Inferno. Už len tento fakt musí naznačiť, že pôjde o vysokú ligu. Naopak, vokalista Vama Marga, hrajúci zároveň aj na gitare, pôsobí v talianskej BM bande Bhagavat, alebo u pražských Bloody Lair. V septembri minulého roka predstavili svoj debut "Ex Nihilo", ktorý nastavil latku poriadne vysoko a ukázal, že dokážu konkurovať hocikomu. Ich disharmonické a halucinujúce riffy dokážu zamotať myseľ takým spôsobom, že v nej vytvoria gordický uzol. Bližšie ale kapelu predstavil bicman Sarapis.
Zdravím do tábora Depths Above. S akým zámerom ste založili vašu kapelu? Mohla to byť napr. originalita?
Sarapis: Zdravím Tě. Z mého pohledu je počátek Depths Above spjat s potřebou dělat něco kreativního, která se v nás za určitou dobu nahromadila. Vybít energii a realizovat se způsobem, který je nám nejbližší. Musím říct, že to neznámo, které nás obklopuje, když začínáme pracovat na novém materiálu, je vždy velmi osvěžující. Nemusíme se ničím svazovat, důležité je pro nás hlavně zachování temné a tísnivé atmosféry. Jakým způsobem jí dosáhneme, to je vždy otázkou dlouhého procesu zkoušení, hledání a objevování. Z dnešního pohledu mi připadá, že právě něco takového jsme chtěli, takže pokud odpovím, že prvotní záměr byla i touha po dobrodružství, tak to taky nebude daleko od pravdy.
Zaujímavý až trochu psycho je názov vašej kapely. Súvisí to nejako s mikro a makrokozmom? Kto prišiel s týmto nápadom?
Sarapis: S mikro a makrokosmem to souvisí velmi úzce v tom smyslu, že nikdy nevíš, čeho všeho jsi součástí. Je mnoho různých odpovědí na základní otázku “proč”, ale rub karty se správnou odpovědí je mimo náš dosah. A pokud jí přece jen dosáhneme, kolik dalších “proč” z ní vyplyne? Depths Above je jen dalším druhem otázky, je to spojení zabývající se perspektivou, která je proměnlivá, nestálá a neuchopitelná. Autorem je jeden z nás, ale společným přijetím tohoto názvu jsme se všichni stali jeho nositeli.
Zaradili by ste váš štýl do Black Metalu, alebo je vám toto označenie tesné a nechcete sa stotožňovať so žiadnym konkrétnym žánrom?
Sarapis: Vzpomínám si, že naše první záznamy byly hodně black metalové, ale myslím, že to je logické pro kapelu, která je pohromadě jen krátce. Jakmile jsme se vzájemně více poznali, najednou se začaly skladby rozvíjet různými směry a výsledek nakonec dopadl trochu jinak. Nemám problém, když nás někdo označí za black metalovou kapelu. Tento styl je mému srdci blízký, především pro jeho syrovost a emocionální náboj. Jsou to hodnoty, které jsou na hony vzdálené moderní umělosti.
Čítal som pár recenzií na váš debut, ale nikde sa veľa nepísalo o vašich textoch. Mohol by si trochu poodhaliť akým smerom sa uberáte v tejto rovine? Na satanizmus to nevyzerá. Máte v kapele nejakú filozofiu, ktorá drží všetko pokope?
Sarapis: Základní poselství spočívá v touze po pochopení principů a zákonitostí, které nás obklopují a které třeba jen cítíme nebo podvědomě tušíme. Zamyšlení se nad existencí, co ji ohraničuje a kde začíná neznámo. Otázky stvoření a destrukce, zrození a smrti, to všechno jsou témata, která nás zajímají, fascinují a která se zároveň zrcadlí v atmosféře naší hudby. Zmiňuješ satanismus - na tom mi imponuje především aspekt svobody, což je také téma, které je relativní a abstraktní. Takže třeba do budoucna proč ne...
Podobne ako Inferno, aj vy preferujete skladby s dlhšou časomierou. Myslíš, že spolu s atonálnymi riffmi by sa mal týmto smerom uberať Black Metal v budúcnosti?
Sarapis: Nedokážu říct, která cesta je ta správná. Hudba je vznešená v tom, že umí být svobodná. Každý si může dělat co chce, na druhou stranu pokud ta hudba není dělaná od srdce, je to vlastně jen produkt, který je výsledkem přízemních pohnutek svých autorů. Zmiňuješ určitou frakci, která má pár svých leaderů, ale také spoustu nabalených následovníků, kteří opakují už dávno vyřčené. Ale tak je to i všude jinde a bylo to tak i v době, kterou dnes v rámci black metalu můžeme vnímat jako archaickou. Ať už se black metal bude vyvíjet jakýmkoli směrem, neměla by forma ubíjet obsah.
Myslíš, že skutočnosť, že pochádzate z Brna, mala určitý vplyv na to akým spôsobom tvoríte? Vnímaš určitý genius loci tohto starého mesta aj z toho hľadiska, že tu vznikla jedna z najväčších BM českých/moravských legiend Root?
Sarapis: Brno má svou originální kulturu a atmosféru, která vychází z jeho historie a nadále se rozvíjí. Třeba už jen tím, kolik cizinců zde žije, což je mimochodem téma dosti spjaté s Depths Above haha! Nedokážu posoudit, nakolik nás toto prostředí ovlivňuje. Někdy mám pocit, že mnohem větším zdrojem inspirace je naopak krátkodobá změna prostředí, než stabilita okolí, které je přirozenou součástí našeho života. Brněnská scéna je specifická, ale myslím si, že její rozsah a kvalita zcela odpovídá tomu, jak je Brno velké a staré. Jsou tu kapely legendární i nadějné, stejně jako průměrné. Každý si najde to své.
Je pre vás niečo dôležitejšie vo vašej hudbe než jej spirituálna hodnota, alebo by práve toto malo byť hlavným zámerom?
Sarapis: Hudbu vnímám jako určitou energii, bránu, skrze níž se můžeš dostat někam dál. Když někdo říká, že hudba je droga, rozumím tomu především tímto způsobem. Dráždí smysly a dokáže člověka změnit. Tento aspekt je pro mě mnohem důležitější než faktory spojené s formální rovinou.
Myslíš, že má zmysel oživovať prvú, alebo druhú vlnu Black Metalu, alebo by bolo lepšie ich nechať spať v minulosti a posúvať hranice žánru?
Sarapis: Jestli mají nějaké takové projekty smysl, o tom rozhoduje jen to, jestli to někoho naplňuje. A nemyslím tím jeho kapsu. Jsem přesvědčen, že kdokoliv dělá svou hudbu bez upřímnosti a přitom se tváří že to tak není, dříve nebo později to posluchač vycítí. Musí být velmi těžké v současných podmínkách oživit toho starého true ducha, ale určitě bych nikoho za takové snahy nehanil. Pokud jde o posouvání hranic, tak to byla vždy záležitost jen několika průkopníků a pochybuji, že by to v budoucnu bylo jinak.
Album "Ex Nihilo" má dosť hlučnú produkciu. Bol to vás prvotný zámer? Točili ste ho v neznámom brnenskom štúdiu Zounds. Aký dojem na vás urobilo jeho vybavenie, prostredie a celková atmosféra v ňom?
Sarapis: Když jsme měli připravený materiál pro tuto desku a postupně jej začali zaznamenávat ve studiu, sílil v nás pocit, že produkce by měla být stejně neučesaná a surová, jako jsou samotné skladby. Kdybychom se vydali cestou moderní “čisté” produkce, bylo by to jako servírovat maso pečené v jámě na křištálovém servisu. A to jsme nemohli dopustit. Celkové dojmy z nahrávání máme velmi pozitivní. Není to úplně klasické studio (v tradičních prostorách jsme nahrávali jen bicí), spíš jde o mobilní jednotku. Ondra nám ve všem vyšel maximálně vstříc a vytvořil nám perfektní podmínky pro to, abychom ze sebe dostali to nejlepší.
Ex Nihilo sa dá preložiť ako Z Ničoty. Podľa mytológie mal rovnakým spôsobom vzniknúť aj nás vesmír/svet. Ak si to prenesieme na človeka a jeho myseľ, potom sa ničote rovná meditácia a z nej by rovnako mohli vzniknúť napr. hudobné nápady. Je ničota a chaos to isté, alebo úplne rozdielne veci?
Sarapis: Není jednoduché přijmout myšlenku, že něco může vzniknout z ničeho. Jak naznačuješ, i hudební nápady mohou přijít bez zjevné příčiny. Ale na základě čeho tak soudíme? Pomocí smyslů, logiky...stačí to? Nicota a chaos spolu souvisí, ale nemyslím si, že by šlo o to samé. Chaos má svůj protiklad - řád. Optikou determinismu by chaos mohl předcházet nicotě, určitému přechodnému stavu, z něhož by dle fráze “ex nihilo” mohl vzniknout například nový svět. Je to rozhodně na hluboké zamyšlení. I proto bylo vynalezeno víno… Děkuji za rozhovor!
https://depthsabove.bandcamp.com/
Sarapis 10.2.2019 Storm
interview
Ex Nihilo