[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
Český Black Metal mal svoju pečať a záruku kvalitne odvedenej práce hlavne na začiatku 90tych rokov. Dnes je takých kapiel pomenej aj keď je tu pár mien, o ktorých môžeme povedať, že sú odrazom novej doby, ale aj tradície. Medzi tieto mená určite možno zaradiť SILVA NIGRA, ktorých púť čiernymi poľami razia už od roku 1996. To je už kus histórie, odohraté live sety, ale hlavne sedmička plnohodnotných albumov s najnovším zásekom „Svetlonoš“, ktorý všade žne pozitívne reakcie a recenzie. Meno SILVA NIGRA naberá stále na sile a stáva sa temným prízrakom pre všetkých záujemcov o čierne remeslo. Do nášho domáceho čísla sme túto kapelu jednoznačne chceli, všetko našťastie dopadlo dobre a rozhovor si môžete prečítať už teraz. Na otázky odpovedal Pestkrist (drums).


Zdravím do tábora SILVA NIGRA. Vždy sa na začiatok pýtam kapiel na ich názov a logo, tento krát to nebude inak. Meno SILVA NIGRA znie úplne zaujímavo a honosne, to spojenie týchto dvoch slov znie dobre aj foneticky a navyše má mystický význam. Čo pre vás vaše meno znamená, má pre vás hlboký význam? Logo je tiež charakteristikou a rozpoznávacím znamením každej kapely, kto je jeho autorom?
Název Silva Nigra (muže být také Silva Nigrae) je z latini a v překladu znamená Černý les. Jedná se o skutečné místo kousek od Ostravy, které jsme často navštěvovali. Toto místo nás inspirovalo natolik, že jsme podle něj pojmenovali naši kapelu.
A pokud jde o naše logo, tak to namaloval mistr Christophe Szpajdel, který je známý tím, že namaloval logo např. pro Emperor, Enthroned, Horna atd.



Je až neuveriteľné, že na scéne existujete vyše 20 rokov, čo prirodzene napovedá, že ste silnou kapelou a vždy ortodoxnou od úplných začiatkov. Aká bola prvotná vízia v tom osudnom roku 1996, kedy vlastne bujnela druhá Black Metalová vlna? Zmenilo sa niečo z prvotnej filozofie, alebo stále udržujete rovnaký plameň?
V době kdy Silva Nigra vznikla jsme byli mladí a dravý. V začátcích jsme byli kapela, která poukazovala na náboženská dogmata a zároven velebila naše pohanské kořeny. V naší hudbě se odrážela nenávist ke křesťanství a zároveň prolínala čistá láska k temnotě, přírode a ke kořenům.
S věkem roste nadhled a přibívá moudrost. Dnešní Silva Nigra má více procítěné a řekl bych mnohem hlubší texty, které už s tímto realným světem nemají příliž společného. Přímočarost šla stranou a jdeme více do nitra, takže ano, určitě se něco změnilo.


Posledný album „Světlonoš“ je skvelým vyvrcholením vašej doterajšej tvorby, skúseností, autentický a zlovestný Black Metal. Považuješ novinku za váš absolútne najdotiahnutejší album, alebo si myslíš, že každé vaše dielo bolo vo svojom čase tým najlepším dielom, aké ste v tej chvíli boli schopní splodiť? Považujete sa za kapelu, ktorá sa časom vyvíja?
Každá naše deska byla vyvrcholením daného období. S odstupem času bychom samozřejmě spoustu věci na těch předchozích deskách změnili. Je to dáno i tím, že se naše obzory neustále rozšiřují. Faktem ale zůstává, že každé předchozí album je odrazem dané doby, tím pádem je její zachycení autentické. Ano, jsme kapela, která se neustále vyvijí a myslím si, že je to tak v pořádku. Jsme hudebníci a baví nás zkoušet nové věci a překračovat hranice.

Ako vnímaš vašu pozíciu na českej Metalovej, alebo Black Metalovej scéne? Predpokladám, že absolútne neriešite nejakú popularitu a podobné chujoviny. Aká je celková odozva od fans a ako vás všeobecne vníma kritika? Čo celkove pre teba SILVA NIGRA znamená?
Pokud bych měl mluvit sám za sebe, já naší pozici absolutně neřeším. Já sám sebe vnímám jako umělce, pro kterého není důležitá popularita nebo zájem fanoušku. Pro mě osobně je směrodatné, jak moc mě naplňuje to, co dělám a věřím, že to tak má i zbytek kapely.
I když se dá říci, že tímto jednáním jsme sami proti sobě, protože po nás není takový hlad, ale komu na tom záleží? Všechno je pomíjivé i ta udajná "sláva".
A co pro mě Silva Nigra znamená? Silva Nigra je pro mě dítě, které si se Skullthronem pomalu pipláme a hýčkame už několik let k obrazu svému. Jednou dojdeme k dokonalosti.


Vnímaš váš štýl Black Metalu ako súčasť druhej vlny? Ako vnímaš staré prvovlnové kapely ako Bathory, Venom, Tormentor, Hellhammer a podobne a ako sa pozeráš na súčasnú novú vlnu, reprezentovanú technickejšími a sofistikovanejšími kapelami na čele napr. s Deathspell Omega, Mgla a podobne? Ako celkove vnímaš súčasnú BM scénu?
Dnešní scénu sleduji velice intenzivně. Lidé začínají vytvářet uzavřené komunity, které šíří nahrávky mezi sebou tzv. Private release atd. Jsou unavení trendem a lidmi, kteří dělají z Black metalu „metalovou alko párty šarádu“ s pentagramem a se třemi šestkami. Jsem rád, že se duch reálného undergroundu nevytratil. Naopak nabírá na síle.
Kapely jako Venom, Hellhammer, Tormentor, Bathory vnímám velice dobře, vyrůstal jsem na nich. Ale nebudu si tady na nic hrát, nejvíce mě ovlivnila norská vlna black metalu a to kapely či projekty jako Dodheimsgard, DarkThrone, Burzum, Emperor, Mortiis, Ulver atd. Tyto kapely mi ukázaly cestu .. miluji 90-kovou scénu!
A pokud jde o Deathspell Omega a jim podobné kapely. Každé období Black Metalu je něčím specifické. V každém tom období vznikají kapely, které trochu vybočují, vytváří si vlastní osobitou tvář. Působí vážněji a drží se stranou od běžných Black Metalových klišé, které mnohdy mohu působit infantilně až stupidně. Myslím si, že speciálně tyto kapely mají patent na to, jak by měl Black Metal vypadat. Nová vlna Black Metalu zní mnohem temněji, děsivěji, je znepokojující. Laťka je nastavená hodně vysoko i co se týče vizualizace a samotné prezentace kapel. Texty se zaměřují na biblická proroctví, propojení s duchovním světem. Může působit asketicky, sektářsky. Někdo tomu řekne trend, já říkám, že Black Metal dozrává a získává mnohem vážnější tvář.


Myslieť si, že na BM je niečo pozitívne, je naivná myšlienka. Ako berieš negatívny obraz a zlo v tomto žánri? Je totálne absurdné, že vznikajú kresťanské BM kapely označujúce svoju scénu ako White Metal, znejú ako klasický BM, len ich myšlienky sú totálne opačné. Čo si myslíš, že takto zmýšľajúcich ľudí vedie k tomu hrať agresívnu hudbu?
To je jednoduché. Představ si kluka, kterému se líbí metalová muzika, ale nemůže ji poslouchat, protože je věřící a texty této kapely velebí opak toho čemu on věří. A hle, máme tady White Metal opěvující zrození Krista. At' takový člověk chce nebo ne, rouhá se. Nemůžeš mít na tváři corpse paint (symbolika znázorňující vnitřního démona) a zároveň opěvovat boha. To je tak absurdní, že to snad absurdnější být nemůže. Je to asi jako by si dal Ježíš Kristus na krk obracený kříž. Dva světy, které nemůžeš spojit. Takže White Metal vnímám jako takové groteskní kopaní nožičkami věřících na truc.

Čechy sú všeobecne vnímané ako ateistický národ, teda napr. oproti Slovensku, kde sa väčšina hlási ku kresťanstvu. Čím si vysvetľuješ, že práve u vás nemá cirkev až taký silný vplyv? Máte nejaké osobné skúsenosti s kresťanmi voči SILVA NIGRA či už v Čechách, alebo kdekoľvek inde?
Těch duvodů může být několik. Historicky jsme nikdy nebyli těmi nejortodoxnějšími veřícími v Evropě, jako třeba Poláci, Italové, nebo Španělé. Dnes si hodně lidí uvědomuje pokrytectví této legální sekty a tak jí prostě opovrhují. Navíc dnešní lidé se neradi vážou k něčemu co je omezuje. Křesťanství, stejně jako Islám, je archaicky přežitek, který by neměl být vymýcen z tohoto světa. Islám a křesťanství omezují svobodu člověka, jeho seberealizaci a potlačují individualitu, drží člověka v okovech. Tam, kde mají tyto extrémní sekty vliv, můžeš vidět vzestup úpadku člověka, totální degeneraci. Nakonec náboženství, které mělo ukázat lidem správnou cestu životem, vzornou morálku, opěvující důležitost rodiny, se zvrhlo a stalo se magnetem pro primitivy a psychopaty. Křesťanství a Islám je stoka plná hnoje a krys. Individualita člověka je nad vším tím svinstvem. Náboženství je nejsofistikovanější prostředek k manipulaci ducha a člověka jako takového. Jak napsal Nietzsche: ,,Křesťanské je nenávidět ducha, hrdost, odvahu, svobodu, svobodomyslnost ducha".

Ku ktorej českej Black Metalovej kapele máš najväčšiu úctu? Najčastejšie býva asi skloňovaný album „Ritual“ od Master´s Hammer. Ako sa pozeráš na toto dielo osobne? Myslíš si, že existuje niečo ako typická česká BM scéna? Myslíš, že český Black Metal bol na výslní práve v 90tych rokoch?
Největší úctu mám k Maniac Butcher. To byla první kapela tady v ČR, která přišla se surovým Black Metalem a zanechala tady po sobě obrovskou a nesmazatelnou stopu. A také si myslím, že hlavně díky Barbarudovi se dostala česká scéna více do povědomí i v zahraničí.
Master´s Hammer mám rád, ale není to kapela, ze které bych šel vyloženě do kolen. Nikdy jsem je moc neposlouchal.
Nemyslím si, že by byl český Black Metal někdy na vysluní nebo něčim vyjímečný, až na pár vyjímek. Tento žánr tady nemá moc velkou základnu fanoušku a pokud jde o kapely, tak těch je tady velmi malo. O nějakých home copmuterových "jako" projektech, kdy zpěvák musí během nahrávání zalést pod peřinu, aby nerušil maminku vedle v pokojíku se nebudeme ani bavit.


Ak by si sa mal pozrieť na vlastnú hudbu, v čom sa odlišujete od iných kapiel? Myslíš si, že máte špecifickejšie harmónie, dynamiku, alebo atmosféru? Myslíš, že máte vlastný modus operandi, alebo len hráte tak, ako to z vášho vnútra plynie a práve v tom je vaša osobitosť?
Ja osobně nedokážu posoudit čím se odlišujeme od ostatních. At už chceš nebo ne, každý má svůj rukopis. I kdyby si měl vedle sebe 10 kopírek, třeba DarkThrone, každý znich bude něčím specifický a vyjímečný. Takže je to tak jak říkáš, to co tvoříme jde z nás, i když možná občas narazíš na podobnost s nějakou kapelou. Silva nigra je dokonalý obraz naší indivudality.

Používate pre inšpiráciu, alebo pri komponovaní zmenené stavy vedomia akýmkoľvek spôsobom, alebo používate iné rituály ako dosiahnuť žiadaný výsledok? Máte dlhodobo vytvorený spôsob komponovania, alebo sa pokúšate vždy experimentovať a tvoríte rôznymi systémami?
Na začátku Skullthrone vytvoří základní kytarovou kostru v podobě různých rifů a námětu, kterou mi pak pošle. Já si při poslechu začnu dávat dohromady představu o tom, jak budou znít bicí k daným rifům. Pak se jednoduše sejdeme, začneme skládat a tvořit. Při zkouškách zapalujeme svícny a kadidlo. Je to nezbytný rituál, který nás v průběhu zkoušky dostane do transu a dokáže nás propojit se světem temnoty. Skrze naše ruce pak necháváme promlouvat prastaré entity.

Ako bude znieť nový materiál SILVA NIGRA? Určite máte vytvorené nejaké nové riffy a máte ďalšie nápady. Cítiš, že sa ďalej posúvate po vašej ceste? Je niečo, čo by si chcel do štýlu SILVA NIGRA už dávno implementovať, ale doteraz si nemal na to odvahu?
Máme rozpracované dva nové songy, ale v tuto chvíli nejsem schopen říct, kam se bude nová deska ubírat. Teď jsme si dali krátkou, dvou měsíční pauzu abychom nabrali síly a od 9.ho měsíce začínáme aktivně pracovat na nové desce.

Texty v Češtine patria neodmysliteľne k vašej kapele. Berieš to ako patriotizmus, alebo si myslíš, že Čeština sa k vašej hudbe viac hodí? Stalo sa, že vás niektorí fans zo zahraničia žiadali o preklady textov?
Až tak moc jsem nad tím nikdy nepřemýšlel. Bylo to pro nás přirozené a tak jsme u toho zůstali. Ale je možné, že se někdy v budoucnu vrátíme k angličtině, tak jako jsme to udělali na desce "The New Age For The New God". Nebráníme se tomuto jazyku.
Zájem o překlady textu určitě byl, ale nikdy jsme tomu nevěnovali velkou pozornost. Neumím si představit, jak bychom některá slovní spojení přeložily do angličtiny tak, aby byla zachována původní myšlenka a význam textu.


Ok, to by bolo z mojej strany všetko, dúfam, že som nezabudol na nejakú dôležitú tému, ak hej, máš priestor. SILVA NIGRA prajem silnú inšpiráciu do budúcnosti a ďalšie skvelé albumy, sety a podobne.
Vše co bylo nutné, bylo řečeno. Chtěl bych ti moc poděkovat za zajímavý rozhovor. Jsem rád, že se ještě v dnešní době najdou lidé jako ty, kteří dělají poctivé tištěné/xerox ziny a udržují tím původního ducha undergroundu.

Kontakt: pestkrist@centrum.cz



http://silvanigra.bandcamp.com/



PestK                                                 12. 8. 2018 Mortuary
 
interview
Světlonoš