[home] [interviews] [reviews] [news] [stories] [about us] [beyond the veil] [contact]
 
 
Tento rok vyšiel album, o ktorom sa v našich čiernych luhoch a hájoch celkom hovorí, doteraz bolo však ich meno tak trochu zastreté rúškom tajomstva. Vedeli o ňom len určití fans, ktorí sa zaoberajú Black Metalom hlbšie, alebo možno náhodne natrafili na toto meno. Až debut „Společenství“ pod Beyond Eyes, pritiahol vyššiu pozornosť a recenzie zväčša neskrývali nadšenie. Reč je o temnom spoločenstve ľudí z Čiech a Slovenska pod prefíkaným názvom ČERNÝ KOV! V kapele sa vyskytujú zaujímavé osobnosti ako Nargor na base (Kraake), Infernal Vlad na bicích (Cult of Fire, Death Karma, ex Zlo atd.), Vikthor Bolverkr na gitare, klávesy, basa a vokály a Vottan na vokáloch a tiež klávesoch. Bolo by snáď hriechom nevyspovedať túto kapelu do domáceho špeciálu, myslím si, že rozhovor sa podaril a kapela odpovedala aj na otázky, ktoré zatiaľ nedostali. Takže odpovedí sa zhostili všetci členovia.


Zdravím do tábora ČERNÝ KOV. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ČERNÝ KOV je novou kapelou s novým debutom z tohto roku, opak je však pravdou. Do akého obdobia je treba sa ponoriť pre vznik kapely? Aká bola hlavná idea k založeniu?
První myšlenky na uskutečnění tohoto projektu proběhly už v roce 1999 v začátcích kapely SÍLY NOCI, kdy se pořádali různé sešlosti s určitým okruhem lidí z hudebního i nehudebního prostředí. Hlavní myšlenkou projektu bylo do budoucna spojit některé z nich a vytvořit něco společně nejen hudebně prožitého a pravdivého, co by mělo pro všechny hluboký význam a bylo výsledkem způsobu života, stejně tak jak tomu vždy bylo u všech členů kapely Síly noci. Vznik tohoto Společenství však trval řadu let a proto tato myšlenka zůstala raději dlouho u ledu.. Po letech v roce 2006 jsem se setkal s Infernal Vladem a bylo nám brzo jasné, že můžeme položit základy pro tento projekt, který se začal s příchodem dalších členů vyvíjet až konečně dosáhl původní myšlenky ideje na podzim roku 2013 vznikem společenství Kruh souznění duší.



Zaujímavý je rozhodne názov kapely samotnej. Pre mnohých môže evokovať samotný žáner Black Metal, no tu je tiež pravda niekde inde. Prečo takýto názov a kto vymyslel tento termín? Má pre vás hlbší význam?
Název kapely v sobě nese symboliku našeho vztahu k Black metalu jaký význam a potenciál měl vždy pro nás ve spojení hudby, umění se skutečně prožitým..

Ako sa dá chápať existencia ČERNÝ KOV? Ide o regulárnu kapelu, ktorá do budúcnosti chce vytvárať ďalšie kroky, či už hudobné, alebo koncertné, alebo sa albumom „Společenství“ uzavrel kruh?
Černý kov je aktivní projekt, který určitě bude pokračovat se stále větším důrazem na kvalitu především co se autenticity týče, což samozřejmě není v rozporu s kvalitou hudby a zvuku. Cílem však je aby z těchto živých záznamů bylo více patrné že jsou živé, takže bude potřeba nahrávat na velmi kvalitních zaznamnících z větší vzdálenosti aby byla hudba více pozadím, aby zvuk byl modelován vlivem terénu, ozvěnou i jinými vnějšími vlivy například když vítr občas utlumí zvuk a podobně.. Byly určité představy o uskutečnění koncertu někde venku, nejlépe v horách, avšak na kolik je to reálné zůstává otázkou. Dříve možná nějaká organizačně i finančně nenáročná improvizované akce, uvidíme. Po smrti Vlada Blasphemera se ujal bicích nástrojů Infernal Vlad, který na albu bubnuje ve skladbě Zima, takže po technické stránce není problém s hraním živě a pokračováním další tvorby.

Hudobne ČERNÝ KOV vytvaroval svoju formu zo surového jadra žánru čierneho kovu, bez absolútne akýchkoľvek kompromisov, experimentovania, či progresu. Je táto kapela pre vás zároveň aj vyjadrením najhlbšej túžby vytvoriť čo najčistejšiu esenciu Black Metalu?
Touha ani ne, spíš přirozený vývin v jednoduchosti, protože - proč experimentovat v přírodě, která tu je milióny let? Když v ní seš, napadají tě intuitivně jednoduché a přirozené věci, které fungují samé, stejně jako ona.

Čo pre teba Black Metal všeobecne predstavuje? Ako by si tento žáner porovnal napr. s Thrash, či Death Metalom? Myslíš si, že Black Metal stojí na odlišných hudobných a filozofických princípoch než iné Metalové žánre? Je Black Metal ohraničený určitými mantinelmi, alebo je absolútnym prejavom slobody ducha?
Nejen Black metal, ale i některé jiné styly vznikly vedle hudebního umění na odlišných základech i filosofických principech a právě tím měli potenciál získat svůj smysl a význam oproti hudbě, která má lidi jen bavit.A kde to je? Vidíme hromady a hromady alb, obalů alb, za kterými se nabízí hledat to, co je na nich vyobrazeno, jako jakési poselství, ale převážně jde jen o ilustrační fotky, které mají snad jen dokreslit atmosféru hudby, kde se mnohdy lidé ksichtí, aby to vypadalo.., přestože například v lese byli jen parkrát a to kvůli fotkám. Proč se tam fotí, když tam nechodí a nic pro to ani pro přírodu nedělají? Co se tím snaží říct či odkázat a co od toho očekávat? Namísto toho, aby hudba a vše dokreslovalo to skutečné, čemu se potom dá věřit, že za tím skutečně funguje. Fantazii mimochodem přece nejlépe vystihne kresba. Je to něco podobného jako u všeho co ztrácí v životě smysl a význam právě tím že se z toho dělá jen co nejlépe hrané divadlo. Lidi ve svých životech jsou vědomě v čemkoli více herci svých představ a proto nemají ani tu chuť či necítí smysl pro cokoliv něco víc dělat, protože vědí že je to "jen jako". Chodí kolem nenaplněni a se špatnou náladou, kterou se snaží rozptýlit právě tou zábavou o které ale dobře vědí že jim život nenaplní. Nevědí co mají hledat sami se sebou a nakonec jdou vyčítavě proti sobě navzájem. Zkrátka ze všech těch stylů udělali zábavu takže styly kolikrát ztratily smysl v tom a na čem vznikly.. I slova vlastně přestali mít svůj význam a to i v běžných životech...  Jakej Anti human fest atd.? Leda že by tam vybuchla bomba, pak by to byl anti human fest. Někdo řekne že si svobodně může zpívat a utvářet styly o čem chce, dobrá ale ať to nenazývá něčím o čem to není a jednoduše to pojmenuje o tom o čem to skutečně je, nebo změní téma, tak aby to takové být mohlo. Že by to pak neznělo cool? A co je na tom cool, když se ví že to o tom ve skutečnosti není?! A to je ten základ všeho podle čeho si utváříme svět. Tohle jsme už ale i někde nejen slyšeli.. a  přesto většina pozpátku dokola rozvíjí a piluje pouze kvalitu hudby hraní toho divadla... A smysl... Společnost trhu, která chce nejlépe zlikvidovat veškeré extrémy a odlišnosti šikovnou strategií podpory zábavy z jejichž představitelů udělá celebrity, aby neměli již důvod unikat k čemukoli k ní anti, aktivnímu je určitě spokojená a ještě to dobře prodává..

Skladby na albume „Společenství“ pochádzajú z obdobia rokov 2006 – 2018. Je týchto sedem kompozícii všetkým materiálom, ktorý ste pod menom ČERNÝ KOV za toto obdobie vytvorili? Je tá sedmička symbolická, alebo skôr náhodná?
Na albu kromě skladby Zima byl použit jen materiál na kterém se podílel s námi Vlad Blasphemer a který pro něho měl zvláštní význam.. Skladba Zima je z části takovým náznakem směru nové tvorby Černý kov, což se projevilo i vznikem nového loga. Takže ta sedmička je čistě náhodná.

Mnohí fans o existencii ČERNÝ KOV nemali do nedávna ani tušenia, pritom existencia spadá až do roku 2008. Na akom princípe kapela vtedy fungovala? Bola to vedomá a riadená iniciatíva tvoriť pod týmto menom, či šlo skôr o nápady, ktoré sa nezužitkovali pre vaše iné hlavné kapely?
Tento společný projekt vzhledem ke vzdálenosti našich bydlisk a rozdílných zaměstnaní, pochopitelně fungoval vždy jen příležitostně vedle daleko aktivnejších kapel a projektů, které byly součástí krajového společenství Kruhu souznění duší přímo. Infernal Vlad dojizdel občas na víkend nebo jsme se o některých volných víkendech účastnili zkoušek v Žatci na Sušárne, což pro nás všechny představovalo několika hodinovou cestu. Když už jsme se ale několikrát sešli, tak to byla vědomá snaha zhudebnit skrze Černý kov společně to skutečné, co bylo podstatou našich životů. Nikdy nešlo jen o tvorbu další hudby jako takové, které je všude až přespříliš a proto nebylo podstatné kde byl jaký materiál použit, ale jak byl použit a společně dotvářen podle toho co se společně vnímalo a prožívalo.

Ktorá skladba je najstaršia a ktorá najnovšia? Album je venovaný Vlad Blasphemerovi. Môžeš prezradiť nakoľko sa jeho persona podieľala na skladaní materiálu? Ako by si hudbu ČERNÝ KOV porovnal s Maniac Butcher?
Na albu, kromě Zimy jdou skladby po sobě tak jak vznikal jejich základ včetně bicích. Základ skladby Zima vznikl v začátcích někdy po Společenství v roce 2007.
Vlad Blasphemer se podílel ikdyž víceméně coby hudebník vedle svých kapel na tomto projektu, protože již dlouho chtěl být součástí také něčeho skutečného .
Složil a nahrál bicí ve více verzích do většiny skladeb a základní kytaru pro skladbu, která však nebyla nikde použita.
Porovnání s Maniac Butcher? Černý kov je založen na reálných základech, spojením hudby a umění se skutečně prožitým.


Z celkového vizuálu, ale aj textov, či atmosféry okolo kapely, je jasné, že ste pri tomto projekte inšpirovaní hlavne tmavými lesmi, nocou, zimou, všetko vecami súvisiacimi s prírodou, alebo jej temnejšími stránkami. Bol tento koncept stanovený už dopredu pri zakladaní kapely? Nevznikla myšlienka založenia kapely tiež náhodou v lese?
Vše bylo jasné už od začátku i to že hudba, pokud už nějaká vznikne, bude jen pozadím a co nejvěrnějším obrazem, nejlépe zachycení zlomku toho, co ve skutečnosti prožíváme na různých i stálych místech v přírodě, kde se převážně o víkendech scházíme, včetně přizpůsobení prostředí svého každodenního života, kde hraní je skutečně to poslední co je důležité dělat.

Stretávali ste sa ako ČERNÝ KOV aj na nejakých nočných pochodoch lesmi? Čo ťa najviac na nočných lesoch fascinuje? Myslíš, že práve za tmy v husto porastených horách možno zažiť niečo hlboko spirituálne, alebo len jednoducho vnímaš tú atmosféru a nechávaš ju prenikať svojim vnútrom?
Všichni jsme o sobě věděli že chodíme do lesa, hor a jiná místa včetně toho jaký význam to pro každého z nás má, takže pokud to šlo a byla nálada to sdílet, šlo se společně. Nikdy však za účelem nějakého promotions k hudbě.. U nás bychom to, jak se věci dějí, nazvali něco jako promo na les. Každý z nás však převážně upřednostňuje kouzlo noční samoty bez jakéhokoliv rozptýlení, kde potom za určitou dobu skutečně může znovu a znovu naplno dojít k oživení a plného otevření duše o čemž pojednává skladba Noční úsvit. Čím více tam člověk je, tím více se dostane ke své vlastní podstatě, mimo vlivy okolního světa a opět vidí jasně to správné.

Zaujímavá je aj myšlienka samotného Spoločenstva, čo máte v podstate vysvetlené aj na svojej Bandzone stránke. Kedy si si začal uvedomovať, že toto vaše spoločenstvo je niečím viac ako len stretávaním sa pár známych s podobnou hudobnou vášňou, alebo filozofickými sympatiami?
Vznik samotného Společenství, ke kterému byl Černý kov cestou a podle kterého se album jmenuje, vzniklo z jednotlivců se stejným stylem života a hodnot, kterými souznějí což nemělo nic společného s hudbou. Později došlo i k hudebnímu ztvárnění těchto společných životních postojů, způsobem živého spojení hudební improvizace, prožitků a atmosféry místa. Poté i k zachycení čistě DUŠE MÍSTA samotné což je pro každého z nás to nejpodstatnější.

Bolo „Společenství“ nahrávané tzv. na jeden záťah, alebo sa jedná skôr o zlepenec viacerých skladieb nahratých počas rôznych období?
Základ všech skladeb vznikl na začátku, stejně jako jejich myšlenka.. Po té byly postupně dotvářeny i s odstupem několika let, až když došlo k naplnění toho skutečného o čem to mělo být.
Zajímavostí je videoklip ke skladbě Hřbitovní, kde byla přidána hudba k živému vokálu. Ani sám vokalista Infernal Vlad nevěděl že je natáčen videoklip, pouze nějaké záběry pro nás.. Původně měl být použit pouze do skladby. Bylo to na jednom celkem odlehlem hřbitově v lese kde jsem nechal Infernal Vlada ať si prožije nahráváni vokálu, zapnul rekordér a chodil kolem hřbitova s kamerou a s úžasem poslouchal jak se vokál nese do noci kolem. Bylo to tak fascinující a nad očekávání tak prožité že jsem se rozhodl udělat ten videoklip. Podobným dokumentárním způsobem vznikly i další videoklipy.. 


Zvuk albumu je neuveriteľný, autenticky prirodzený a správne zastretý pre tých, ktorí by aj tak vašu hudbu nepochopili. Ako ste dosiahli tak hustý lo-fi zvuk? Keď ono to skutočne vyznieva akoby ste to nahrávali v skúšobni na pár mikrofónov, alebo v lese pri ohni...
Zvuk skladeb na albu je prostě výsledkem poctivého nahrávání a zmixovani bez úprav zvuku. Nakonec se studio zavrhlo a udělali se jen poměry hlasitosti, abychom zachovali auteticitu, bez které by postrádalo smysl to jak vše bylo dělané. Z části jsou nástroje nahrány přímo do počítače a zbytek na různých místech v terénu na různé videokamery nebo jiné nahrávadla. Například song Zima je celý nahrán živě v zimě v lese jen na kameru. Hlavně klávesy a vokály jsou z míst kam společně chodíme mnoho let a celou tu dobu se uvažovalo o tom že se to nějak tak udělá, protože jedině tak může být zachyceno to jak je to prožité a vždy si každý z nás na to živě vzpomene jako i u jiných nahrávek kde a za jakých podmínek to vzniklo. A právě tím to má pro každého z nás opravdový význam a trvale to v nás zůstává.. .

Vďaka za zaujímavý rozhovor, nejaký odkaz?
Odkaz v otázce: Není o naplnění co od života očekáváme si ve všem přiznat jestli jdeme hrát a dělat jen více divadlo o našich představách anebo žít a dělat něco skutečného i v reálném životě?




https://bandzone.cz/_93348




Černý Kov                                                 20.7.2019 Mortuary
 
interview
Noční úsvit